- משפחה, ציבור וחברה
- ריבית, השקעות ובנקים
שאלה
שלום רב,
האם בחירה במסלול הלכתי בקרן פנסיה/השתלמות הוא חובה או החמרה ?
מה מייחד את המסלול ההלכתי ?
האם ידוע לכבוד הרב אם לכל בתי ההשקעות בארץ יש "היתר עסקא" ?
תשובה
התורה מדריכה אותנו בדרך הליכתנו בעולם הזה. כפי שהתורה מדריכה אותנו בהלכות כשרות, בהלכות תפילה וברכות ובהלכות שבין איש לאישתו יש גם לתורה הדרכה בתחום העסקים.
כיום ההשקעות /קרנות הפנסיה וכדו' הנם סוג של עסקים.
אחד השינויים שקרו בשנים האחרונות שבעלות כספי הפנסיה הינה של האיש החוסך, העובד שמופרשים לטובתו כספים אלו, ואילו החברה הינה רק השליח שמנהל לעובד את כספי השקעותיו.
שינוי זה הוא בעל השלכות רבות, שהרי פעולות של השקעת כספים בחברות שמשקיעות בדברי איסור או הנאה מהם יכולות להוות כשותפות באיסורים וכדו' כמו כן הנאה מריביות שלא נעשו עם "היתר עיסקא" גם יכולה להיות מעשה איסור.
לאור זאת יזמו אנשים יראי שמיים תוכניות שהם נקיות משותפות/השקעות באיסורים וכן תיקון איסורי הריבית על דרך ההיתר המוכנה "היתר עסקא".
ישנם דיונים רבים בדורות האחרונים עקב התפתחות המונחים המשפטיים של "חברה בע"מ" עד כמה היא יישות משפטית עצמאית או שהיא סוג של שותפות, ובאם היא שותפות מי הם השותפים בעלי המניות? חברי הדריקטריון? המנכ"ל?
לאור שאלות אלו יש שמצאו דרכים להתיר השקעות בחברות שאינם מפוקחות הלכתית ויש שאסרו זאת.
לענ"ד מי שמקפיד לאכול ב"כשרות מהודרת" ראוי גם שיקפיד שעסקיו הכלכליים יהיו ב"כשרות מהודרת". זאת לא חומרא, אלא כפי שבהלכות כשרות הכשרות המהודרת משתדלת שלא להכנס למחלוקת פוסקים אלא להחמיר ולצאת ידי חובת כל השיטות כן גם בעניני העסקים.
ניתן למצוא הרחבות ופירוט בנושא הנ"ל בגליון "אמונת עיתך" המופיע באתר מכון התורה והארץ:
https://www.toraland.org.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98/%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/%D7%97%D7%99%D7%A1%D7%9B%D7%95%D7%9F-%D7%9C%D7%9B%D7%9C-%D7%99%D7%9C%D7%93-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%94/
וכן באתר מכון כת"ר:
https://www.keter.org.il/