ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מקלחת ביום טוב | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ח אלול תשע"ז

מקלחת ביום טוב


הרב עזריה אריאל

שאלה:
שלום וברכה,
השנה ראש השנה צמוד לשבת. האם מותר וראוי להתקלח במהלך שלושת הימים הללו? אם כן, כיצד ומתי עדיף?

תשובה:
לשואל, שלום וברכה!
ברחיצה ביום טוב יש הבדל בין מנהגי העדות:
לנוהגים כשולחן ערוך מותר לרחוץ את כל הגוף במים חמים שחוממו בדוד שמש, או בבוילר שהופעל מערב החג, או גם במהלכו באמצעות שעון שבת.
לנוהגים כרמ"א אין לרחוץ את כל הגוף בבת אחת (אלא חלקים ממנו, או אפילו כולו אך לא בבת אחת: למשל, לרחוץ את כל הגוף בכמה "נגלות" כשבין אחת לשניה סוגרים את הברז ופותחים שוב). בשעת הצורך (תינוק שרגילים לרחצו כל יום, גדול שמזיע מאוד) רשאים גם הנוהגים כרמ"א להקל כדעת השו"ע.

אינני רואה שום סיבה שלא להתקלח כלל שלושה ימים.

הרחבה:
בגמרא (שבת לט ע"ב ותוספות ד"ה ובית הלל) נאמר שאסור לחמם מים ביו"ט לצורך רחיצת כל גופו, אלא רק לרחיצת פניו ידיו ורגליו. ההסבר המקובל לכך הוא שרחיצת כל הגוף איננה "הנאה השוה לכל נפש", אלא תענוג מיוחד. מים שחוממו מערב יו"ט - לדעת השו"ע (תקיא,ב) מותר לרחוץ בהם את כל גופו, ואילו לדעת הרמ"א אסור, מדרבנן, אלא אם כן רוחץ "אבר אבר", כל אבר בנפרד ולא כל גופו בבת אחת (מ"ב סקי"ח; ובמקורות שציין מפורש שבאופן זה מותר שבסופו של דבר יהיה כל גופו רחוץ). מים שחוממו ביו"ט עצמו בדוד שמש - דינם כחוממו מערב יו"ט (על פי שש"כ יד,ג, לגבי שבת, ויש מחמירים להחשיבם כחוממו ביו"ט). כמו כן, מים שחוממו ביו"ט על ידי שעון שבת שהופעל מראש, ולא נעשתה בהם שום פעולת איסור - דינם כחוממו מערב יו"ט (חזון עובדיה, שבת, ח"ו עמ' פז). נמצא שלנוהגים כשו"ע מותר לרחוץ את כל הגוף (במתקני החימום שלנו, שמחממים כבר מערב החג, או במהלכו בעזרת דוד שמש או שעון שבת) ואילו לנוהגים כרמ"א אסור לרחוץ את כל הגוף במים חמים בבת אחת, אלא רק אבר אחרי אבר.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il