שאל את הרב

באיזה חוט מותר לחבר את הסכך?

undefined

הרב שמואל אריאל

י"ב תשרי תשע"ח
שאלה
בהמשך לשאלה על אזיקונים – אז באיזה חוט אפשר לחבר את הסכך?
תשובה
שלום וברכה! ישנם סוגים של חוטים מן הצומח, שנעשים ללא עיבוד משמעותי, כך שניכר שזהו חומר מן הצומח. חוט כזה הוא כשר בעצם לסיכוך, ואם כך ודאי שאפשר לקשור בו את הסכך. יש שהקלו לקשור את הסכך בכל חוט העשוי מן הצומח, גם אם הוא מעובד, מלבד חוט של פשתן, שכאשר הוא מעובד הוא מקבל טומאה (בטומאת נגעים). (מקורות בעניין זה: שו"ע תרכ"ט, ד-ה; משנה ברורה שם; משנה ברורה שם, כ"ו; פסקי תשובות שם, ו, יא; קיצוש"ע ילקוט יוסף תרכ"ט, לא). אולם לא תמיד קל להשיג חוטים כאלה, ובפרט את הסוגים הכשרים לכל הדעות. לכן הדרך המומלצת לענ"ד היא להשתמש באזיקונים, אבל באופן של "מעמיד למעמיד", דהיינו שהאזיקון לא יקשור במישרין את הסכך עצמו, אלא יקשור דבר אחר שיחזיק את הסכך. הדרך הפשוטה לכך היא להניח קרש על גבי הסכך, ואת הקרש הזה לקשור אל השלד באזיקון. באופן זה הסכך ייתפס בחוזקה, אך לא במישרין, ובכך אין בעיה (עיין שו"ע תרכ"ט, ח; משנה ברורה שם, כו). עוד יש לציין, שהעניין של "מעמיד" הוא רק לכתחילה, ובדיעבד אם קשרו את הסכך בדבר שפסול לסיכוך הסוכה כשרה. כמו כן, בשעת הדחק, שאין לאדם אפשרות אחרת לקשור את הסכך, מותר לקשור בדבר שפסול לסיכוך, כגון באזיקונים (עיין משנה ברורה תרכ"ט, כב; קיצוש"ע ילקוט יוסף תרכ"ט, כט).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il