שאל את הרב

פונדקאות לאשה נשואה

undefined

הרב עזריה אריאל

כ"א שבט תשע"ח
שאלה
שלום הרב. האם מותר לאישה על פי ההלכה להיות אישה פונדקאית ובפרט נשואה? תודה יום טוב.
תשובה
לשואלת, שלום וברכה! אינני בר הכי להביע דעה בנושא זה ואסתפק בסקירה קצרה של דעות הפוסקים הידועות לי. יש מחלוקת על פונדקאות של רווקה: הכל מודים שמעיקר הדין אין בה איסור הלכתי, אבל יש שחששו מתקלות שונות כגון בלבול בשאלה מי האמא האמתית, או ספק הלכתי מי נחשבת האם. ויש שהתירו זאת בתנאים הבאים: א. מדובר בזוג חשוך ילדים שזוהי הדרך היחידה עבורם להביא צאצא לעולם. ב. יש תהליך מסודר של פיקוח ורישום על הפונדקאות בדרך שתמנע בעתיד נישואין של העובר עם צאצאי הפונדקאית ושאר קרוביה האסורים על ילדיה. לעומת זאת לגבי נשואה הורו כל הפוסקים הידועים לי שהדבר אסור (התפרסמה בעבר פסיקה של רב חשוב שהתיר זאת במקרה מסוים בלבד, ומאוחר יותר חזר בו). הסיבה העיקרית לכך היא ספקות במעמדו האישי של העובר, כגון הספק ההלכתי שמא הפונדקאית המולידה היא נחשבת לאם, ואז לפנינו ילד שנוצר מאב ואם שאסורים זה לזה, מה שמעורר חשש של ממזרות לדעת פוסקים מסוימים. אמנם יש לדון בסברות אלו, אבל בוודאי לכתחילה אין להיכנס למצב שיש בו חשש קל שבקלים של ממזרות. מעבר לכך, יש היתכנות מסוימת למצב שההפריה לא תצליח והאישה הפונדקאית הנשואה תהרה באופן טבעי מבעלה ולא נדע מיהו אביו והדבר לא ייבדק כלל. באופן עקרוני, גם כשאין שום חשש ממזרות יש חשיבות רבה לידיעת יחוסו של אדם, והדבר בא לידי ביטוי בכמה הלכות, כגון שאלמנה וגרושה צריכה להמתין לפחות שלושה חודשים עד שתינשא שוב, כדי שאם היא הרה מבעלה הראשון נדע בבירור מיהו האב. קיימות גם בעיות נוספות, ולהרחבה נא עייני ב'ספר פועה' כרך ב פרק נג, המוקדש כולו לפונדקאות, ובפרט עמ' 406 - 407. כאמור לא למדתי נושאים אלה ברמה מספקת כדי לפסוק הלכה למעשה בסוגיה זו, ולמעשה אני ממליץ לפנות למכון פועה 02-6515050, לפרוס את הנסיבות המיוחדות של השאלה ולבקש את הדרכתם.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il