- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות לתלמידי ישיבה
שאלה
שאלה: שלום הרב!
1. כשתוס’ מביא כמה תירוצים אזי כיצד אפשר להבחין איזה תירוץ הם נקטו למסקנה?
2. כיצד רש"י חיבר את פירושו הרי יש כמה מס’ שהוא הפסיק באמצע (כגון פסחים, ב"ת וכו’) ורשב"ם המשיכו, אזי זה אומר שהוא לא פירש את המסכתות עפ"י הסדר כלומר סיים מסכת אחת ועבר להבאה או שיטת כתיבה אחרת?
תשובה
שלום
א. אם הם נשארו בקושיא על אחד התרוצים בודאי שתירוץ זה נדחה. אם לא היה קושי על אחד ההסברים קשה להכריע מהי מסקנתם באופן עקרוני. יש לראות אם יש דברי תוס' נוספים בעניין בסוגיות אחרות וכך לנסות להכריע.
ב. אכן מקובל לומר שאת פירוש רש"י לתורה רש"י כתב לפי סדר הפרשיות ואילו הפירוש לש"ס לא נכתב כסדר המסכתות. פעמים שדברי רש"י על מסכתות מסויימות נאבדו ואין בידינו אותם. בחלק מן המסכתות הובאו דברי נכדיו - תלמידיו כהמשך להסברו.
יום טוב