ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

שקדי מרק וקרוטונים בשבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו אייר תשע"ח

שקדי מרק וקרוטונים בשבת


כולל הלכה בית אל

שאלה:
האם וכיצד מותר לשים בשבת במרק שקדי מרק וקרוטונים?

תשובה:
שלום וברכה

מותר לשים שקדי מרק אפילו בסיר שבו בישלו את המרק, אחרי שהורידו אותו מהפלטה.
לגבי קרוטונים: לספרדים כך הדין גם בכל סוגי הקרוטונים, ולאשכנזים הדבר תלוי בתהליך ההכנה - במקרה שהקרוטונים לא עברו טיגון עמוק יש להקפיד שהמרק יהיה בכלי שלישי. אם לא יודעים איך הקרוטונים יוצרו, טוב להחמיר ולשים רק בכלי שלישי.

אם המצקת לא מונחת הרבה זמן בתוך סיר המרק (לא עלו אדים מהמצקת), היא נחשבת כלי שני והצלחת כלי שלישי ואז אפילו אם מעבירים מהסיר ישר לצלחת, מותר לשים קרוטונים בצלחת.

הרחבה:

א. בנוגע לשקדי מרק, מבדיקה מעודכנת כל מה שבכשרות העדה החרדית עובר טיגון עמוק. בחברות אחרות יתכן ייצור שונה, אך בדרך כלל אם זה לא מטוגן זה יסומן על האריזה, משום שזה בריא יותר. שקדי מרק שעוברים טיגון עמוק נחשבים כמבושלים (שש"כ א, ע).
בנוגע לקרוטונים, ניתן להכין אותם בדרכים שונות - בטיגון או באפייה, ולכן יש לבדוק כל מקרה לגופו.

ב. מפורש בגמרא ובפוסקים שאין בישול אחר בישול (סימן שיח, סעיף ד), ולכן בדבר שכבר התבשל אין איסור בישול בשבת. אמנם, גם בדבר שאין בו בישול יש להקפיד לא לעשות פעולות שיש בהם 'מיחזי כמבשל', ולכן אין להניח קרוב לאש ממש (משנ"ב ס"ק מא), ופשוט שאין להכניס דבר כזה לסיר שעל פלטה.
במידה ששקדי המרק או הקרוטונים היו מבושלים - וכאמור, טיגון עמוק מוגדר כבישול - שוב אין בהם איסור בישול ומותר לתת אותם אפילו בכלי ראשון, כשאינו נמצא על האש (שש"כ א, ע).

ג. מאידך, במקרה שבתהליך הייצור עברו אפייה או טיגון עם מעט שמן - נחלקו הראשונים האם שייך בהם איסור בישול (שיח, סעיף ה):
לדעת ראבי"ה ושו"ע אין בהם איסור בישול (וכ"פ ילקוט יוסף ג, סא), ולכן מותר לתת שקדי מרק או קרוטונים אפילו בכלי ראשון, כשאינו על האש. המשנ"ב כתב שבדיעבד יש לסמוך על דעה זו, ולכן גם לאשכנזים אם נתן קרוטונים שלא עברו בישול בכלי שני, בדיעבד אין לאסור.
לדעת היראים ורמ"א שייך איסור בישול אחרי אפיה בכלי שני, ולעניין כלי שלישי כתבו פרי מגדים ומשנה ברורה שאין להחמיר, ולכן בכלי שלישי ודאי מותר לתת קרוטונים ושקדי מרק, גם אם לא התבשלו בתהליך האפייה.

ד. האם צלחת שהעבירו אליה באמצעות מצקת מהסיר מוגדרת כלי שלישי: המשנה ברורה (שיח, ס"ק פז) מביא בשם הש"ך והט"ז שמצקת נחשבת ככלי ראשון וממילא לכאורה הצלחת צריכה להיחשב כלי שני, אך במקום אחר (ס"ק מה) נקט שלעניין הזה המצקת נחשבת ככלי שני, והצלחת ככלי שלישי (עפ"י מהרי"ל ופרי חדש). שש"כ מבאר שזאת לא סתירה בדעת המשנ"ב, אלא תלוי האם המצקת שהתה זמן רב בתוך הסיר. לכן דווקא כשהמצקת לא שהתה זמן רב יש לצלחת אצלנו דין של כלי שלישי, וכך פסק שש"כ (סעיף סח), ובפניני הלכה הוסיף סברא להתיר שלא נוח לאדם ששקדי המרק יתרככו מהמרק (פרק י, הערה 10).

הרב אריה מינקוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il