- הלכה
- פת, חלב, יין ובישולי גויים
כשרות יין שנגע בו חילוני
שאלה
למה בקבוק יין שנפתח ע"י יהודי שאינו שומר שבת הופך ליין נסך? המקור ליין נסך בכלל מדבר על גויים ונוגע לעבודה זרה ואין שום קשר לימינו אנו... במשפחתינו יש קרובים שאינם שומרים שבת אך הם בחזקת "יהודים טובים" (לפחות לדעתי) ובכל פעם שהם באים להתארח בחגים הם מאוד נפגעים שאבי נותן לכל השאר לשתות מהקידוש ורק אח"כ להם או שאם הם פותחים בקבוק אזי אף לא שותה אותו. האם אין מקום לבירור נוסף לימינו יהודי ש"מחלל שבת" כמוהו כגוי העובד עבודה זרה?
תשובה
בדיני יין שנגעו בו גוים יש כמה דינים:
"יין נסך" הינו יין שנתנסך לעבודה-זרה, והוא נאסר בשתיה ובהנאה. יין של עובד-כוכבים נקרא "סתם-יינם", והוא אסור גם-כן בשתיה ובהנאה משום שבאותה אומה ישנו יין המתנסך לעבודה-זרה. אבל אומה שלמה שאינה עובדת עבודה-זרה, כמו הישמעאלים, יינם נאסר בשתיה בלבד, ולא בהנאה.
מחלל שבת בפרהסיה, קנסו אותו חז"ל שיין שנוגע בו אסור בשתיה בלבד, ולא בהנאה. מסיבה זו, כל זמן שמחלל השבת פתח את הפקק או נגע ביין פתוח מבחוץ, היין מותר בשתיה. רק אם הוא מזג יין לתוך הכוס, אותו יין שבכוס אסור בשתיה. ומה שנשאר בבקבוק גם-כן מותר בשתיה.
בנוסף, ישנו מאמר של הרב שמאי (לוח 'היכל-שלמה' שנת תשל"ד,כמדומני), בו הוא כותב בשם גדולי הפוסקים, שיכול להיות שרק בזמנים קודמים, בהם השבת נשמרה בכל תפוצות ישראל, ומחללי השבת היו מחללים שבת מתוך התרסה, רק אז אסרו את היין שמזגו לכוס בשתיה. אולם בזמננו, שמחללי שבת אינם עושים זאת מתוך התרסה, יש מקום להקל בשעת הצורך ולהתיר לשתות יין שהם מזגו.
כך גם הוריתי לפני כמה שנים למעשה, כאשר מחלקת בחורים דתיים יוצאי ישיבות הסדר נשארו בשבת בבסיס, ובליל שבת המפקד פתח בקבוק יין ומזג את היין לכוס, והגיש את הכוס לבחור דתי כדי שיקדש. כיוון שאם לא ירצה הדתי לקדש יש חשש שיהיה מזה חילול השם, נראה לי להקל במקרה כזה, והוא יכול לשתות את היין שמזג לו המפקד.
עוד בנושא זה.
חילוני נחשב יהודי?
האם מותר להחזיר אבידה לחילוני?

משלוחי מנות המכילים אבקת חלב נכרי
הרה"ג יעקב אריאל | י"ז אדר תש"ע
מוצרי חלב עם רכיבי חלב נוכרי
הרבנות הראשית לישראל | י"ג אדר א' תשפ"ב

החזרת יין נסך למוכר
הרב נועם דביר מייזלס | כ"א שבט תשפ"ב

תשובה של הרב פיינשטיין בענייני חלב נכרי
הרה"ג יעקב אריאל | ט אדר ב' תשע"א

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

חיוב תפילה לנשים
ל שבט תשס"ב

חימום אוכל בשבת
ל שבט תשס"ב

שרוולים לילדות
כ"ט שבט תשס"ב

חיוב מגילה לנשים בפורים
ו אדר תשס"ב
תפילת מנחה כמה דקות לאחר השקיעה
הרב יוסף אפריון | ד כסלו תשע"ב
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

תספורת בפאות הראש במכונה 3 מ"מ
הרב נועם דביר מייזלס | כ מרחשון תש"פ
ברכת שהחינו על לימון פרסי
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג

עד מתי ללמוד בישיבה?
הרב דוד חי הכהן | י שבט תשפ"ג
ברכה אחרונה על גלידה
כולל הלכה בית אל | י"א שבט תשפ"ג
