שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • מזוזה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום כבוד הרב! יש לנו מקרה שמזכיר את השאלה הקודמת, אך עדיין שונה בכמה היבטים. יש לנו יציאה מהמטבח לסוג של מרפסת צרה ופתוחה היוצאת לחצר הבית. שמנו בקניית הבית מזוזה בצד ימין הנכנס מהמרפסת אל המטבח. מאז, סגרנו את המרפסת (עשינו גג + דלת בסוף המרפסת ביציאה לחצר) והפכנו אותה למזווה. רוחב המזווה צר (אינני זוכר בדיוק, אבל בוודאי קטן מ1.92 מטר (בסביבות 1.58 מ' אם אינני טועה) אבל אורכו כארבעה חמישה מטרים. אין בו 4 על 4 אמות במקום אחד, אך בשטחו יש אפילו יותר. חשוב לציין שהמטבח שלנו מחובר לסלון ללא קיר מפריד, ומהסלון יש דלת הזזה גדולה מזכוכית לחצר (חצר פתוחה לגמרי מסביב לכל הבית ופתוחה לרחוב) שדרכה אנחנו יוצאים לחצר באופן תדיר. אנחנו לא יוצאים לחצר דרך המזווה. השימוש בדלת מהמזווה אל החצר הוא נדיר מאוד מאוד. זו דלת שכמעט ולא נפתחת. היא בעיקר בשביל הסגירה. כמובן שהיא נעשתה לשם כך שנוכל גם להשתמש בה ליתר נוחות, אבל בוודאי שאין מטרתה לשם יציאה לחצר. הגישה לחצר מתבצעת בדרך כלל מבחוץ או מדלת ההזזה מהסלון. השאלה שלי היא לגבי 2 הפתחים: לגבי הפתח מהמטבח למזווה - האם עכשיו שסגרנו שם מזווה (יש לציין שהוא בוודאי ראוי לשימושו ואנחנו מאחסנים שם המון דברים, גם מקרר ומיקרוגלים) - נצטרך להזיז את המזוזה מצד ימין הנכנס לבית (למטבח) לצד ימין הנכנס למזווה? ואם כן - האם נצטרך לברך על קביעת המזוזה מחדש? (והאם בכלל צריך ברכה...) ומה לגבי הפתח השני - מהמזווה החוצה, אל החצר. באיזה צד צריך לשים את המזוזה? והאם לברך על קביעתה? הרי מצד זה שאלו פתחים שאפשר להיכנס דרכם לבית מבחוץ, מהחצר, (אפילו שזה לא ייעודם ושימושם בדרך כלל) יש חיוב בקביעת מזוזה, אך מצד שני כיוון שעיקר השימוש הוא ביציאה מהבית אל המזווה כחדר שירות, וחדר השירות לא חייב במזוזה לכל הדעות - אולי לא צריך לברך על קביעת המזוזה... תודה רבה רבה
תשובה
שלום וברכה! בפתח שבין המטבח למזווה יש להשאיר את המזוזה במקומה, בצד ימין של מי שנכנס למטבח. בפתח שבין המזווה לחצר יש לקבוע מזוזה, גם היא בצד ימין של מי שנכנס הביתה, אולם נראה שאין לברך על קביעת המזוזה. הרחבה ומקורות: ההבדל המרכזי בין שאלה זו לשאלה הקודמת, הוא שכאן המרפסת /מזווה פתוחה אל החוץ. פתח שפתוח מן הבית החוצה הרי הוא חייב במזוזה, גם אם משתמשים בו לעיתים רחוקות ורוב השימוש הוא בפתח אחר (שו"ע יו"ד רפ"ו, יז-יח. ועיין עוד בערוך השולחן שם לז-לח, שו"ת אגרות משה יו"ד א סימן קע"ז, קובץ תשובות הרב אלישיב ה סימן ק"ס, שו"ת תשובות והנהגות ב סימן תק"מ – נחלקו האם סתימה של הפתח פוטרת ממזוזה, או שאפילו סתימה אינה פוטרת עד שיפרק את צדדי הפתח ויבנה במקומו קיר גמור. בענייננו, שהפתח אינו סתום, ואף משמש לעיתים לכניסה ויציאה, נראה שלכל הדעות חייב במזוזה.) ממילא, המעבר הזה נחשב ככניסה אל הבית, ויש לקבוע את המזוזות בצד ימין של מי שנכנס לבית. לגבי הברכה – מכיוון שבמזווה אין שטח מרובע של ארבע אמות על ארבע אמות, יש מחלוקת בין הפוסקים האם הוא מחוייב במזוזה או לא (הן מצד עצמו, שהוא ראוי לשימוש, והן מצד שהוא משמש כ"בית שער", כניסה אל הבית). לפיכך נראה שיש לקבוע מזוזה ללא ברכה (עיין שו"ת יביע אומר ד, יו"ד סימן כ"ג, אות ד').
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il