שאל את הרב

  • הלכה
  • ברכת המזון
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום. הדין הוא שתבשיל מעשה קדרה שברכתו מזונות וכן בצקים מטוגנים למיניהם כגון סופגניות וכדומה - ברכתם האחרונה תהיה תמיד על המחיה, ללא תלות בכמות. מה הדין אם בנוסף לבצק המטוגן או המבושל אוכלים גם מאפים כגון עוגיות וכדומה - האם אז מצטרפים הבצקים המטוגנים למאפים לעניין קביעות סעודה שמחייבת נטילה וברכת המזון?
תשובה
שלום וברכה! באופן כללי ישנה מחלוקת בין הפוסקים, כאשר אדם אוכל מיני מאפה ("פת הבאה בכסנין") בכמות שאין בה מצד עצמה קביעת סעודה, אך ביחד עם זה הוא אוכל מאכלים נוספים ובסך הכל מגיע לכמות של קביעת סעודה, האם הוא מתחייב בברכת המזון או לא. אין הבדל לעניין זה אם המאכלים הנוספים הם ממינים אחרים, כגון בשר, ירקות וכדומה, או שהם ממיני דגן מטוגנים או מבושלים, כגון סופגניות, פסטה וכדומה. מיני דגן כאלה שאינם אפויים אינם מחייבים בברכת המזון מצד עצמם, ולפיכך דינם לעניין זה כשאר מאכלים. במחלוקת זו, לענ"ד מסתבר כדעה הסוברת שמאכלים אחרים מצטרפים למיני המאפה לקביעת סעודה. דהיינו שאם אכל בסך הכל כמות של ארוחה מלאה (ולא די בכך שאכל כמות של ארבע ביצים), מברך ברכת המזון. אבל זאת בתנאי שלא רק טעם מעט ממיני המאפה אלא אכל מהם כמות משמעותית, כפי כמות הלחם שרגילים לאכול בסעודה שיש בה גם לחם וגם מאכלים נוספים. כמו כן, אם מיני המאפה נאכלים רק כקינוח סעודה ולא כחלק מן הארוחה עצמה, מסתבר שאין הם גורמים להתחייב בברכת המזון. מקורות: מג"א קס"ח, יג. משנ"ב שם, כד. שו"ת אגרות משה או"ח ג, סימן ל"ב. הרחבה ודעות נוספות: "וזאת הברכה" ד', ג. ילקוט יוסף קס"ח, י.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il