- הלכה
- קריאת שמע וברכותיה
שאלה
שבוע טוב ומבורך! יש לי כמה שאלות לבירור על הקריאת שמע
1) האם מותר לחזור על קריאת שמע אם לא התכוונתי מספיק?
2) האם אני יכול לחזור מיד בלחש לפני שאני מתחיל את הפסוקים או שלעשות את הקריאת שמע עם הפסוקים שוב אחרי התפילה
3) האם בלהתכוון מספיק להתרכז במילים?
4) האם מותר לעשות כמה קריאות שמע שרוצים?
5) האם בקריאת שמע על המיטה מספיק להגיד את הקריאה עצמה?
6) אם אחרי קריאת השמע על המיטה לא נרדמתי וקמתי מהמיטה אז כשאני חוזר לישון כדאי לומר שוב את הכל לא הברכה או שרק את הקריאת שמע עצמה?
7) אם אחרי הקריאת שמע על המיטה נזכרתי שיש לי עוד דברים לעשות בהתארגנות לשינה או משהו קטן שאני צריך לעשות לפני שאני הולך לישון, כדאי כשאני הולך לישון לומר את הקריאת שמע שוב? מותר להגיד את הכל כמה שוב חוץ מהברכה?
תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה
באופן כללי אסור לאדם להיות לחוץ בקיום מצוות בצורה כפייתית. צריך להשתדל לכוון, להתרכז וכו'. אך לא להיות בלחץ אולי לא כיוונתי טוב ומספיק, וזה יגרום לחזור על מילים כמה פעמים, בגלל ספק בכוונה, ספק בהגייה נכונה, ויצא מזה רק מכשולים ואיסורים. ולכן:
1+2) השו"ע בסימן ס"א סעיף ט פוסק שאסור לכפוך פעמיים שמע בין אם כופל המילים או כופל כל הפסוק. ודנים שם באחרונים האם ומתי אפשר לחזור כאשר יש חסרון בכוונה. כוונה זה דבר לא מדיד ותמיד אדם יכול לחשוש שלא כיוון או שלא כיוון מספיק ולכן נכון להימנע מחזרה על פסוקים או מילים בתפילה, ואם חושש לחסרון כוונה יהרהר במחשבתו במה שלא כיוון.
3)כן. וגם אם מכון במשמעות הכללית של הפסוק הראשון שמבין את עניינו יצא ידי חובה. ויש גם כוונה כללית שמקיים עכשיו מצווה דאוריתא של ק"ש.
4)במשך היום מותר. אך שוב, אם זה כדי לצאת מן הספק של חסרון הכוונה הראוייה אזי זה לא שייך.
5)חכמים תקנו לומר פרשה ראשונה של שמע וכן ברכת המפיל. ונוהגים להוסיף עוד מזמורים ככתוב בסידורים לשמירה מו המזיקין. יש שכתבו שטוב לומר כל שלושת פרשיות שמע. אך כאמור זה לא חיוב.
6+7)לא צריך לחזור ולומר שוב
ברכה והצלחה וכל טוב