- הלכה
- נצרות ואיסלם
בשם השם נעשה ונצליח
שאלה
שלום הרב!
לאחרונה התחלתי ללמוד ערבית. בולט שחלק מרכזי בשפה הוא ביטויים ואיחולים בשם הא-ל (אללא). כל שיחת חולין מעוטרת באיחולים האלה, גם הבסיסית ביותר. האם יש להימנע מכל התבטאות כזו או שניתן לדבר כך ולהתייחס לזה כברכות בשם השם? (מעניין לראות שמהצד השני ערבים ישראלים רבים מאמצים את הביטוי "ברוך השם" ודומיו בשיח שלהם).
ואם אכן יש להימנע, האם יש חילוק בין שאילת שלום בעצמי לבין מענה מקובל על דבריו של השני? (ישנם הרבה צמדי ברכות מקובלים בערבית, כמו "בוקר טוב" ו"בוקר אור" שלנו, ואינני יודע אם יהיה מנומס לא להשיב באותה מטבע).
תשובה
מחילה על העיכוב בתשובה,
חשוב ללמוד את השפה הערבית, ה' יצליח דרכך.
מעיקר הדין ניתן להקל שזה כמו אמירת ה' עמכם. הספרדים נהגו בכך להקל ולברך אחד את השני "אללה יסמלק" או "אללה ירדע עליק"
ובפרט שיש אומרים שאין איסור ממש בהזכרת שם ה' בלשונות גויים.
אף שלמעשה ראוי להחמיר שפונים אליך מותר לענות.
בדומה לדוגמא שהבאת שי צמד מותר - כמו הצמד סבאח אל כייר סבאח אל נור.

האם ירמיהו התכוון לברית החדשה?
הרב יאיר וסרטיל | ג ניסן תשע"א

אותיות לועזיות בצורת צלב
הרה"ג דוב ליאור | י"ד אלול תשע"ג

מפת שולחן עם ציור ספק פלוס ספק צלב?
הרב דוד חי הכהן | ט"ז אדר א' תשע"ט

שתי וערב בכסא
רבנים שונים | י"ג מרחשון תשע"ב

הרב יצחק בן יוסף
מו"צ ורב שכונה ברמת גן.ראש בית מדרש תורה או"ר ודיין בבית הדין לגיור בצה"ל. לשעבר רב זרוע יבשה וראש בית המדרש של הרבנות הצבאית.

נישואי גר עם גרושה
ט"ו אייר תשע"ב

הכשרת טוסטר במקום טבילה
ד אייר תשע"ב

לקנות מכונית בספירת העומר
ט"ו אייר תשע"ב

חימום אוכל משבת לחג שבועות
ז אייר תשע"ב
נדרים ללא כוונה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"א אב תשע"א

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

נדר מתוך כעס
הרב נועם דביר מייזלס | י שבט תשפ"ג
