- שבת ומועדים
- ארבעת המינים
שאלה
היום שמתי לב שיש לי 2 נקודות שחורות או יותר על האתרוג ( נראה לי בשליש העליון), מדובר בנקודות קטנטנות שעד עכשיו ( ג חול המועד) לא שמתי לב אליהן, מה דין האתרוג האם פסול/ כשר/ יכול להיות מהודר?
ומה הדין לשנה זו שיום טוב ראשון היה בשבת ומה הדין לשאר השנים?
תשובה
בענין שאלתך בדבר נקודות שחורות בחלקו העליון של האתרוג נחלקו הראשונים מהו חוטמו של האתרוג:
רש"י - טבעת ההיקף של האתרוג ממנה מתחיל האתרוג להתקצר כלפי מעלה.
רא"ש - כל השיפוע עד למעלה.
ר"ן - רק מסביב לפיטם.
לרמב"ם הפיטם.
למחמירים - ככל השיטות.
לפיכך בחלק העליון: כל שינוי מראה פוסל בכל שהוא.
לכתחילה אם רואים נקודה בחלק העליון בצבע שחור, לבן, חום כהה או אדום כהה (להרבה שיטות) אין לקחת את האתרוג.
נקודה שחורה - נובעת מריסוס או מקוץ שנכנס בפנים,
נקודה לבנה - מחמת ריסוס. לפעמים הנקודות לא יורדות כי הן נכנסות לתוך האתרוג.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות לולב סימן תרמט סעיף ה כותב כך : כל אלו שאמרנו שהם פסולין מפני מומין שביארנו, או מפני גזל וגניבה, ביום טוב הראשון בלבד; אבל בשאר ימים, הכל כשר
ועל כך כתב משנה ברורה סימן תרמט ס"ק ל : דע דיש בהן שהם פסולים משום שאינו הדר ויש משום שהם בכלל חסר ודעת הרמב"ם בכולם להכשיר מיום ראשון ואילך.
לסיכום : כפי שכתבתי לעיל ככל הנראה מדובר בנקודות שחורות שנגרמו מקוץ שחדר לאתרוג או מריסוס שחדר לאתרוג(אני יוצא מנקודת הנחה שהנקודות לא יורדות בגירוד קל)ובאם כך האתרוג מוגדר כאתרוג חסר ופסול.
שנה זו שחג הסוכות יצא בשבת ונטילת ד' מינים הינה מדרבנן כפי שמופיע בשולחן ערוך אורח חיים הלכות לולב סימן תרנח סעיף א "מן התורה אין מצות לולב חוץ למקדש אלא יום ראשון, וחכמים תקנו שיהא ניטל בכל מקום כל שבעה".
ניתן בדיעבד ליטול את האתרוג ולברך עליו עפ"י דברי השולחן ערוך והרמב"ם ועוד פוסקים ,כפי שציינתי כל זה בדיעבד ולא לכתחילה ,
כיום ב"ה שמצויים אתרוגים מהודרים במחירים לא מופקעים רצוי וטוב לחזר אחר אתרוג מהודר וה' ישלם שכרך במושלם.