שאל את הרב

התפשרות למען קירוב לבבות

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

ז סיון תשס"ה
שאלה
האם מותר לעגל פינות בהלכה למען קירוב לבבות? אני מדריכה בתנועת נוער דתית וחניכה באה בחוסר צניעות, אני יודעת שהחניכה באה מבית לא דתי במיוחד, האם להעיר לה או להתעלם? אני גם מתנדבת במוסד התנדבותי שיש ילדים לאו דווקא דתיים האם מותר לי לגעת בבנים שם כדי לא להעליב?
תשובה
אני לא בטוח שאוכל לפרט לך את כל השיקולים ההלכתיים. השאלה שלך נוגעת לסוגיא שמופיעה בגמ' במסכת שבת בדף ד ע"א בנוגע לשאלה האם אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. השאלה שלך גם נוגעת לשאלה של מה היחס לאנשים שאינם מקפידים על תורה ומצוות. האם הם נחשבים כאנוסים וכתינוק שנשבה באי קיום המצוות שלהם או שלא. ראשית, אנו אף פעם לא מתפשרים על ערכינו. לפעמים יש הוראה לעבור על הלכה משום שיש לנו חיוב להיות ערבים זה לזה ואז אנו מקיימים את מצוות הערבות ההדדית בכך שאנו לא מחמירים בהלכה מסוימת שבדרך כלל אנו מחמירים בה. שם בגמ' במסכת שבת הובאו בתוס' שתי דעות כיצד להכריע בנוגע לשאלה האם אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך. יש דעה האומרת שרק לצורך מצווה גדולה של האחר ניתן לעבור איסור קטן. ויש דעה האומרת שבכל מקום שחברך פשע אין אומרים לאדם לחטוא בשביל חבירו. בכל אופן בכל מקרה מדובר על כך שאדם עושה עבירה קטנה בכדי למנוע את חבירו מלעשות עבירה גדולה. במקרים שאת שאלת אין נוגע לשאלה הנ"ל. על המקרה הראשון שאת שואלת. האם מותר להתעלם מלבוש לא צנוע. כאן את לא עושה שום עבירה אם את לא מעירה לה. הכל תלוי האם ההערה שלך יכולה להביא תועלת או לגרום נזק. במקום שאת מעריכה שדברייך יגרמו נזק אז את צריכה להמנע מלהעיר על הלבוש שאינו צנוע. עיקר השאלה היא כיצד לגרום לכך שאי ההערה לא יפגע בשאר הקבוצה. כיצד תנחילי את ערכי הצניעות לחניכותיך לאור השתיקה שנראית כאי אכפתיות בנוגע לצניעות. בדרך כלל ניתן להביע את עמדתך בנוגע לצניעות אולם זאת תביעי לא כתגובה לדבר מעשי אלא כהבעת עמדה עקרונית בהזדמנות שלא פוגעת ישירות שחניכה שעלולה להינזק. בנוגע לשאלה השניה של נגיעה בבנים. אם מדובר בבנים גדולים לפי דעתי אסור לך לנגוע בהם. אין כאן העלבה. את צריכה להסביר להם שלא בגלל יחס שלילי כלפיהם את לא נוגעת בהם אלא בגלל שכך את מתנהגת בנוגע לכולם גם בנוגע לחברים קרובים שלך. דווקא הסברה זו היא חלק מהערכים שאת רוצה להפיץ לאחרים. כאן את יכולה להפיץ את ערכייך לא מתוך ביקרת אלא מתוך בחירת ה"טעם האישי" שלך. יש מקרים נדירים שאנו מתירים איסור מדברי חכמים לצורך כבוד הבריות. אולם זה לא נוגע לסיפור שלך. אם עדיין יש לך שאלה את יכולה לשוב ולשאול ואקווה לענות לך בהקדם. כל טוב ושלום.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il