שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • מצוות הלימוד

כיצד קובעים עיתים לתורה?

undefined

הרב חיים שריבר

ז כסלו תשפ"א
שאלה
לרב שלום, כלל ידוע הוא לקבוע עיתים לתורה, ותמיד לא הבנתי לגמרי את כוונתו - האם המצווה היא ללמוד כל יום באותה השעה? אם אפשר ללמוד בזמנים שונים, ונניח ביום א' למדתי לפני השקיעה וביום ב' אחריה - האם נחשב שלא למדתי יום שלם והפסדתי את המצווה? האם למידה לחידונים מבחנים ותחרויות בנושא תנ"ך נחשבת כלימוד תורה (האם יוצאים מזה ידי חובה)? שאלה אחרונה- האם יש כמות מינימום מסוימת שצריך ללמוד, שמעתי שיש בדף גמרא אחד את כל מה שצריך ללמוד ביום- האם זה נכון? תודה מראש
תשובה
שלום, חכמים מלמדים אותנו שאחת השאלות ששואלים אדם לאחר ימי חייו בעולם הזה כאשר הוא מגיע לעולם האמת היא: "קבעת עיתים לתורה?" (מסכת שבת דף לא' עמ' א'). כוונת חז"ל בזה להורות לנו על החשיבות הגדולה של קביעת הלימוד. יש צורך שהלימוד ייעשה בצורה קבועה ומסודרת, "תמידים כסדרם", ללא הפסקות, ללא דילוגים. אם החלטת שאתה הולך לשמוע שיעור מסוים - עליך להקפיד על העקביות. מה ללמוד? "אין אדם לומד תורה אלא במקום שלבו חפץ". הלימוד צריך להיות בדברים החשובים, אך חשוב גם לבחור את המורה-הרב המתאים לך. כמו כן יש לקבוע את הספר וסגנון הלימוד המתאים ללומד ולזמן המוקדש ללימוד. אלו חלק מהמפתחות שישמרו על הקביעות. אדם מוכן להשקיע בדברים הקרובים לליבו שיוצרים בו גירוי וחשק לדעת ולהבין. יותר. כמובן, כשיודעים את החשיבות - אז מתאמצים גם כשלא תמיד נהנים. יש ערך לעצם הקביעות בתורה, כי בכך אנו מבטאים שזהו הציר שמסביבו סובבים חיינו. העובדה ש"על הלימוד הקבוע אני לא מוותר" הופכת את היחס לתורה ליחס המכובד ביותר, שמקדם את האדם גם בקרבת ה' ודביקות בה'. כאשר אדם פספס את קביעותו ישתדל להשלימה בזריזות כדי שלא תיווצר איזו שהיא שרשרת של ביטולים ח"ו. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il