- הלכה
- נצרות ואיסלם
עובדי מרקוליס
שאלה
נודע לי שהמוסלמים הנמצאים במכה זורקים אבנים במקום מיוחד.
האם אין מעשה זה נחשב עבודה זרה למרקוליס?
תשובה
לשואל, שלום וברכה!
כפי שהזכרתי בתשובה הקודמת, הרמב"ם (בתשובותיו, סי' תמח) הכיר את הנוהג המוסלמי לזרוק אבנים במכה, וגם ידע שמקורו הוא אלילי. בכל זאת הוא קבע שהאיסלם אינו עבודה זרה, כי המעשה נעשה כעת למטרה אחרת.
אביא את דבריו בהרחבה:
שו"ת הרמב"ם סימן תמח
ובאמת שהיה לישמעאלים מקודם באותם המקומות שלשה מיני ע"ז: פעור ומרקוליס וכמוש, והם עצמם מודים בדברים אלו היום וקוראין להם שמות בלשון ערבי...ומרקוליס עבודתו ברגימת האבנים...ודברים אלו כולם מפורשים וידועים אצלנו מקודם שתעמד דת הישמעאלים, אבל הישמעאלים היום אומרים: וזה שנשליך האבנים - בפני השטן אנו משליכים אותם כדי לערבבו. ואחרים מפקחיהם נותנים טעם ואומרים: צלמים היו שם, ואנו רוגמים במקום הצלמים כלומר שאין אנו מאמינים בצלמים שהיו שם, ודרך בזיון להם אנו רוגמין אותן. ואחרים אומרים: מנהג הוא. כללו של דבר: אף על פי שעיקר הדברים יסודם לע"ז, אין אדם בעולם משליך אותם האבנים ולא משתחוה לאותו המקום ולא עושה דבר מכל הדברים לשם ע"ז, לא בפיו ולא בלבו, אלא לבם מסור לשמים".

מה עושים עם ספר בעייתי?
הרב דוד חי הכהן | כ"ז טבת תשע"ד

"אותו האיש"
הרב יצחק בן יוסף | כ"ג אייר תשע"ו
סממנים נוצריים במשחק
הרב רואי מרגלית | כ"ה סיון תשס"ג

השיר אנא אלי עשה אותי כלי לשליחותך
הרב דוד חי הכהן | ז אב תשע"ט

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

ללכת לים ולבילויים באבל
כ"א שבט תשע"ג

לימוד מקצועות חול בשבת
ה שבט תשע"ג

הפרדת ניירות דפדפת בשבת
ט"ז שבט תשע"ג

איפור מוזיקה והשתתפות באירועים בשנת אבל
ג שבט תשע"ג
לצום בכיפור אבל לגעת בחשמל
הרב יצחק גרינבלט | ה תשרי תשפ"א
לצום בכיפור אבל לגעת בחשמל
הרב יצחק גרינבלט | ה תשרי תשפ"א
מותר להתחיל בבניית הסוכה לפני יום כיפור?
הרב בנימין במברגר | י"ז אלול תשס"ה
תהילים ושיר השירים בכיפור
הרב בנימין במברגר | ז תשרי תשע"ד
לימודים בחול המועד
הרב דניאל קירש | ט תשרי תשפ"ד

זמן סיום מסכת לעילוי נשמת נפטר
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

יום הכפורים
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
