- משפחה, ציבור וחברה
- המקדש והקרבנות
מדוע אי אפשר להקריב קרבן פסח בימינו?
שאלה
הרב אליעזר מלמד פסק, ואני מצטט : "איננו יכולים כיום להקריב את קרבן הפסח, מפני שבית המקדש חרב"(פניני הלכה, פסח, טו, ט).
וידוע שנפסקה ההלכה כרבי יהושע שאמר: "שמעתי שמקריבין אף על פי שאין בית"(עדיות, ח, ו) וגם חיפשתי דעה קדומה יותר שאוסרת ולא מצאתי,
ולכן רציתי לדעת מה הטעם של הרב אליעזר מלמד לפסיקתו.
תשובה
שלום וברכה!
אני לא יודע בדיוק מה היתה כוונת הרב מלמד שליט"א, אם אתה רוצה לדעת את כוונתו לאשורה כדאי שתפנה אליו. אבל ההקשר של הדברים שם הוא רעיוני ולא הלכתי. אין זו "פסיקה" של הרב מלמד, אלא נימוק רוחני - הרב מסביר שם את הקשר המהותי שבין המקדש לבין קרבן הפסח, ששניהם קשורים לעניין של גילוי סגולת ישראל, ולכן שניהם חסרים לנו במקביל. אכן מבחינה הלכתית צרופה אפשר להקריב קרבן פסח גם ללא מקדש, אבל בפועל אנו רואים שהדבר אינו מתאפשר, ובזמן שאין מקדש המציאות היא שגם איננו זוכים להקריב את קרבן הפסח. לכן שייך בעיקרון להסביר את הדבר כך מבחינה רעיונית.
יש להבהיר, שהסברים רעיוניים כאלה אינם מהווים נימוק הלכתי. אם יתרחש מצב שבו יתאפשר לנו להקריב את קרבן הפסח לפני בניין המקדש, ודאי שנצטרך לעשות זאת, כפי המקור שציינת מן המשנה, ולא יהיה שייך להימנע מן המצוה בגלל הסברים רעיוניים כאלה. אולם כל עוד אין לנו אפשרות לקיים את המצוה, ניתן להעלות רעיונות כאלה, כהסבר רוחני שעומד ברקע של המציאות המעשית הקיימת כעת.
מדוע זורקים את הדם על המזבח?
הרב חיים שריבר | ג אדר תשפ"א

טיהור טומאת מת בימינו
הרה"ג יעקב אריאל | י"ז מרחשון תשע"ח

מה חסר כשאין מקדש?
הרב מיכאל יומטוביאן | ה אב תשע"ז

טומאה הותרה או דחויה בציבור?
הרב עזריה אריאל | י"ד אב תשפ"ב

הרב שמואל אריאל
ראש כולל הלכה בישיבת ירוחם

מלווה מלכה בשבת שחל בה תשעה באב
ז אב תשע"ה

אמירת קרבנות לאחר התפילה
י"ט אלול תשע"ה

קושי להתעורר לשחרית בגלל תרופות
ז אב תשע"ה

המשך לשאלה על ציצית עם תכלת בשיטה שונה
ה תשרי תשע"ו

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

שם לילדה "אריאה"
הרב יצחק בן יוסף | י"ד שבט תשפ"ב
מדוע אסור לנשים להכנס לבית העלמין?
הרב בנימין במברגר | ד אדר ב' תשע"א

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

באיזה גיל משה רבינו ברח ממצרים?
הרב רפאל וסרטיל | ז שבט תשפ"ג
