- משפחה, ציבור וחברה
- מיסים וחוקי המדינה
קצבת נכות לאדם שאינו זקוק לכך
שאלה
שלום כבוד הרב
לפני כ3 שנים אושפזתי עקב מצב נפשי קשה, לאחר שחרורי אושרה לי קצבת נכות 100% לצמיתות.
לאחר כשנה מצבי הנפשי השתפר מאוד.. והתלבטתי אם לבקש להפסיק את הקצבה או לא, ובסוף החלטתי שלא כדי לממן תרופות וטיפולים ובשל חשש שאכנס לחרדה כלכלית.
כעת מצבי הנפשי הידרדר שוב לחוסר תפקוד ואני לא מסוגלת לעבוד, אך לא באותה רמה קשה שבגללה אישרו לי את הקצבה בהתחלה.
יש לי כסף ב"ה, אני לא ענייה, אני יכולה לממן תרופות וטיפולים לשנה הקרובה (לפחות) גם ללא הקצבה, אני גרה אצל ההורים ומלבד כדורים וטיפול נפשי אין לי כ"כ הרבה הוצאות.
א. האם אני צריכה לבקש לבטל את הקיצבת נכות?
ב. האם אני צריכה לתת מעשר כספים מהקצבה?
ג. אם לא הפרשתי מעשר מהקצבה אף פעם.. אני צריכה היום לחשב כמה הייתי אמורה לתת סה״כ במשך ה3 שנים שחלפו ולתת את הסכום הזה לצדקה?
ד. האם אני אמורה לתת לצדקה את כל הכסף שקיבלתי מהקצבת נכות במשך השנה שהרגשתי בה טוב ולא הייתי ראויה לקבל את הקצבה?
מקווה שלא עברתי על גזל או הונאה של המדינה
תשובה
מעשר כספים הינה מידה בצדקה (ערוך השולחן יורה דעה רמ"ט)
רוב הפוסקים סוברים שחיובו מדרבנן.
יש נוהגים להפריש מעשר כספים מכל ההכנסות ויש הנוהגים להפריש רק ממה שנשאר לאחר קיזוז הוצאות חיים בסיסיות.
מעשר כספים מפרישים מכל ההכנסות(משכורת, מתנה וכדו') אך לא מתשלומי נזקים/ או תשלומים הניתנים להשלמת חיסרון.
השאלה מה גדר קצבת נכות?
האם זה תשלום עבור הוצאות/החזרים או משכורת למי שאינו יכול להשתכר בכוחות עצמו?
מהבנה שלי (לימוד מאתר הביטוח הלאומי/כל זכות) נראה שקצבת נכות ניתנת בעקבות אובדן כושר עבודה/ירידה בכושר היכולת להשתכר.
אם אני מבין נכון, הביטוח הלאומי משלם סוג של משכורת למי שאינו יכול להשתכר.
הבט"ל אינו מקפיד מה תעשה בכסף זה והוא אינו ניתן דווקא לתרופות/פעולות רפואיות או צורך כזה ספציפי אלא ניתן כמשכורת.
לאור הנ"ל,
נראה שמי שנוהג להפריש מעשר כספים (כפי מה שפרטנו) ראוי לו שיפריש גם מקצבת נכות המשולמת לו.
במידה וחל שינוי במצב הרפואי עקב טיפול רפואי משמעותי הבט"ל מבקש ממקבל הקצבה לבא לבחון שוב את זכותו בקצבה ואת אחוזי הקצבה המשולמת לו. כל עוד לא נעשתה וועדה כזאת הרי התשלומים מגיעים לאדם לפי זכות ואין צורך להשיב (ובאופן מעשי בדרך כלל אין גם דרך להשיב ) את התשלומים שקבלת.
אפשר לחשב רטרואקטיבית אבל נראה לענ"ד במקרה שלך יש על מי לסמוך בכך שהפרשה זאת נפריש רק ממה שנשאר בכל שנה "רווח" לאחר כל ההוצאות, אפשר לחשב בחישוב גס.
כל עוד לא נעשתה וועדה, ובנידון שלך את אומרת שקיבלת "לצמיתות" אין צורך לחשוש להשיב בעקבות שינוי קל במצב בריאות הנפש -כפי שבעצמך אמרת שיש עליות וירידות ואת זה הרופאים בוועדה חזו כנראה.
מיסים לבניית כנסיות
הרב פרופ' נריה גוטל | כ"ב סיון תשפ"א

האם מותר ליהנות מהנחה בארנונה לאחר שקיבלתי הכנסה?
הרב יהודה אודסר | כ"ב ניסן תשפ"א

מס הכנסה על עבודה חד פעמית
הרה"ג דוב ליאור | י"ז מרחשון תשס"ז

חניה עם תו נכה גם בלי הנכה
כולל דיינות בית אל | כ"ז אדר תשפ"א

הרב יהודה אודסר
רב קהילת יחד - גרעין תורני בית שמש ור"מ בישיבת לב התורה

ויתור על ירושה, בי"ד, או רשם לענייני ירושה?
כ"ד אלול תשס"ה

מודה במקצת במצבים קיצוניים
א כסלו תשס"ו

גיור לא שלם של נשים
י"ח שבט תשס"ו

צריך לקחת את הכתובה לכל מקום?
כ"ד אלול תשס"ה

שם לילדה "אריאה"
הרב יצחק בן יוסף | י"ד שבט תשפ"ב

הוצאת אבל משבעה - כיצד?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

כשרות יין שנגע בו חילוני
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אדר א' תשס"ה
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג
