- שבת ומועדים
- הפת ובציעתה
למה שמים מלח בברכת המוציא?
שאלה
נכדי שאל אותי למה שמים מלח בשעת המוציא. אשמח לקבל תשובה כדי לענות לנכדי בתודה מראש .
תשובה
בס"ד
שלום רב,
אכתוב את לשון השולחן ערוך (אורח חיים סימן קסז סעיף ה):
לא יבצע עד שיביאו לפניו מלח או ליפתן (פי' רש"י כל דבר הנאכל עם הפת) ללפת בו פרוסת הבציעה, ואם היא נקייה או שהיא מתובלת בתבלין או במלח כעין שלנו או נתכוין לאכול פת חריבה, אינו צריך להמתין. הגה: ומ"מ מצוה להניח על כל שלחן מלח קודם שיבצע, כי השלחן דומה למזבח והאכילה כקרבן, ונאמר: על כל קרבנך תקריב מלח (ויקרא ב, יג) (ב"י בשם שבלי הלקט) והוא מגין מן הפורעניות (תוס' והגהות אשירי פרק כיצד מברכין וע"ל סוף סימן ק"ע).
וכתב משנה ברורה(אכתוב את הסעיפים הקטנים הנוגעים לשאלתך):
(כז) מלח או לפתן - כדי שתהא נאכלת בטעם משום כבוד הברכה ועוד כדי שלא יצטרך אח"כ להפסיק בין ברכה לאכילה לבקש מלח ותבלין דאסור לכתחלה ואפילו אם יתאחר קצת עד שיביאו ג"כ נכון להמתין מלברך.
(ל) דומה למזבח - כמו שאחז"ל [ברכות נ"ה] בזמן שבהמ"ק קיים המזבח מכפר על האדם עכשיו שלחנו של אדם [שנותן מלחמו לדל] מכפר עליו דכתיב וידבר אלי זה השלחן אשר לפני ה':
(לא) והאכילה - שאדם אוכל לחזק כחותיו ועי"ז יהיה בריא וחזק לעבודת ה':
בברכה

חלת שבת שנשכה בחברתה
הרה"ג אביגדור נבנצל | ל סיון תשע"ב

חיוב אכילת לחם בשבת
הרה"ג דוב ליאור | י"ב אלול תשס"ט

על איזה פת בוצעים בשבת
הרב נועם דביר מייזלס | ג תמוז תש"פ

מצה כלחם משנה לספרדים ולתמנים
הרה"ג דוב ליאור | י שבט תשע"ג

הרב אלישיב קפקה
בעל כושר רבנות עיר, ר"מ בישיבת "אבינועם" תפוח

כשרות סכין במיקסר
כ"ד כסלו תשע"ח

אכילת גרגרי קפה בשבת
י"ד כסלו תשע"ט

ברכה ראשונה בעליה לתורה
כ"ה תשרי תשע"ט

נרות שבת לספרדים
כ"א סיון תשע"ח

קידוש לט"ו בשבט
הרה"ג דוב ליאור | י"ב שבט תשס"ט

ברכה על פרי האננס והבננה
הרב שמואל הולשטיין | ח אייר תשס"ט

מה מברכים על פפאיה, צנובר, סברס, ליצ'י, קשיו, אננס ועוד
הרב יצחק בן יוסף | י שבט תשע"ט

קידוש לט"ו בשבט
הרה"ג דוב ליאור | י"ב שבט תשס"ט

גניבה וגזילה
הרב יהודה אודסר | י"ד שבט תשפ"ג
