שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קנייה ומכירה

קניין

undefined

הרב חיים שרייבר

ג אדר ב' תשפ"ב
שאלה
ב"ה שלום כבוד הרב ויקרא פרק כה יד וְכִי- תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל-תּוֹנוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו ספר החינוך מצוה שלו - מצות עשיית דין בין לוקח ומוכר ואמרו [ב"ק ע"ט ע"ב] גם כן שהקרקע נשכר עם הדברים שהוא נלקח (כגון חמץ ואז יש פיתרון בפסח), והוא כסף ושטר וחזקה, שהשכירות קניה היא ליומיה (לימים). ואמרו [ב"ב פ"ה ע"א] גם כן, כשם שמקומו של אדם קונה לו (כגון חצרו??) כך כליו קונה לו בכל מקום שיהיה לו רשות להניח אותו, ומכיון שיהיו המטלטלין בתוך הכלי אין אחד מהם יכול לחזור בו, אלא הרי הן כמו שהגביהן או כמו שהונחו בתוך ביתו. אבל כל מקום שאין לו רשות ללוקח להניח שם הכלי אין כליו קונה לו שם, כגון רשות הרבים רשות המוכר. השאלות כשם שמקומו של אדם קונה לו – קניין שלו כגון חצרו? שאין לו רשות ללוקח להניח שם הכלי אין כליו קונה לו שם, כגון רשות הרבים יוצא שאם הנחתי בסל שלי ברחוב שקית תפוזים זה לא קניין שלי? ובמכולת בפנים? תודה ממשה
תשובה
שלום א. "כשם שמקומו של אדם קונה לו" - באופן פשוט הכוונה לקנין ד' אמות, אך הדבר נכון גם לגבי חצר או על שטח שבבעלותו של האדם. ב. אם התפוזים הם שלך הבעלות לא מתבטלת. אם התפוזים שייכים לאדם אחר ואתה מעוניין לקנות אותם כאשר הסל שלך נמצא ברשות הרבים אינך קונה. פעמים שיש שטח מלפני החנות ששייך לחנות ושם מרשה בעל הבית להניח את הסלים של הקונה, על מנת שיקנה. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il