- הלכה
- גדולי ישראל ורבנים
תורה שבכתב ותורה שבעל פה
שאלה
שלום וברכה, רציתי לשאול כיצד מלכי ישראל נהגו בצורה שונה בדין, ממה שאנו מכירים בתורה שבעל פה, כמו למשל, שדוד המלך בפרשיית 'כבשת הרש', אמר שצריך להרוג על עוון גזל, מלבד תשלומי ארבעה וחמישה.
ישנן עוד כמה דוגמאות שאיני זוכר כרגע...
לפי הבנתי, זה קשור בדין מלכות, שהמלך פחות מוגבל מאדם רגיל בדיני תורה, אך אני אשמח אם הרב יוכל לחדד יותר את העניין.
תשובה
לשואל שלום,
בענין סמכותו של מלך לדון אדם למיתה על אף שלפי דיני התורה הוא פטור ממיתה, כתב הרמב"ם (הלכות סנהדרין יח, ו):
"גזירת הכתוב היא שאין ממיתין בית דין ולא מלקין את האדם בהודאת פיו אלא על פי שנים עדים, וזה שהרג יהושע עכן ודוד לגר עמלקי בהודאת פיהם הוראת שעה היתה או דין מלכות היה".
וברוח זו ביאר ה"מצודת דוד" את קביעתו של דוד המלך במשל "כבשת הרש", שהאיש בן מוות הוא על אף שמדין תורה לא היה חייב מיתה, וכך כתב: "רצה לומר: ולזה הוא בן מות, על אשר לא חמל על רוב עוניו, ולכן חייב מיתה בחוק משפט המלך". כלומר, אף על פי שלעשיר אין משפט מוות מדאורייתא, אבל דוד, מכוח סמכותו כמלך, היה בידו לחרוץ את גזר דינו של העשיר כפי ראות עיניו. והאברבנאל שם כתב כאפשרות השניה ברמב"ם, שהיתה זו הוראת שעה.
בברכה נאמנה

האם מותר ללמוד מהרב שלום ארוש
הרה"ג יעקב אריאל | ז אייר תשפ"ב

הדלקת נר 40 יום
הרב דוד חי הכהן | ט"ז אלול תשפ"ב

האם צריך למחות על רב שמדבר כנגד רב אחר?
הרב דוד חי הכהן | ב כסלו תשפ"א

המשך לתשובה - מקור השם רבינו תם
הרב נועם דביר מייזלס | י אלול תשפ"ב

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

עזריה או עוזיהו
כ"ה אדר תשע"ב

אחיה השילוני מבני לוי
א סיון תשע"ב

יונתן/יהונתן בתנ"ך
כ"ה אדר תשע"ב

נגעי בתים - עונש או זכות
כ"ד אדר תשע"ב
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א

הוצאת אבל משבעה - כיצד?
הרב יצחק בן יוסף | י"א מרחשון תשפ"א

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

כשרות יין שנגע בו חילוני
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אדר א' תשס"ה
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג

באיזה גיל משה רבינו ברח ממצרים?
הרב רפאל וסרטיל | ז שבט תשפ"ג
