- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
תודה כבוד הרב על התשובה
שאלה
בטעותי לא דייקתי והחסרתי בשאלה אז אחדד את הכוונה.. לפי איזה רוב מוסיפים שניים וגומרין בשבעה
לפי הרמב"ם ברוב שאומר שנה מעוברת (כלומר שלושה אומרים מעוברת)
לפי ר"ב מברטנורא ברוב שאומר שנה לא מעוברת.
שניהם חותמים את פרושם בהלכה כרבן שמעון בן גמליאל
איך יתכן הדבר והלוא דעותיהם שונות
תשובה
שלום
בפירוש המשניות לרמב"ם נכתב שאם שנים אומרים שהשנה צריכה עיבור ושלושה אומרים שאינה צריכה מוסיפים עליהם עוד שניים. ואילו בדברי הרע"ב נכתב שאם שנים אומרים שהשנה צריכה עיבור ושלושה אומרים שאינה צריכה בטלו שניים במיעוטן, ורק במקרה ההפוך שנים אומרים שהשנה לא צריכה עיבור ושלושה אומרים שהשנה צריכה מוסיפים עליהם עוד שניים.
הפרשנים מעירים שדברי רע"ב הם על פי הגמרא בסנהדרין דף י/ב. וכך גם פסק הרמב"ם בהלכות קידוש החודש פרק ד' הלכה י'. וכנראה נשמטו מפירושו של הרמב"ם על המשנה מספר מילים והדין הוא כפי דבריו בהלכות שהם כשברי הרע"ב.
יום טוב

אהבת גוים - לא תחנם
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ז סיון תשפ"ב
לא הבנתי את הרמב"ם
הרב חיים שריבר | כ"ט תמוז תשפ"ב
שרץ
הרב חיים שריבר | ל סיון תשפ"ב
מסכת שבת דף יז. "הבוצר לגת"
הרב חיים שריבר | כ"ח אדר תשע"ה
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
דין כריכת ציצית
א טבת תשע"ד
הפירוש של "יבוא ידיד"
כ"ג אדר ב' תשע"ד
כלים כשרים- המשך
ה טבת תשע"ד
להחזיק תפילין בתפילה ובתור שמירה
ב שבט תשע"ד
ט"ו באב- חטיפת בנות שילה
הרב בנימין במברגר | ט"ו אב תשע"ב
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז

ברכה על לחמניות מאודות ("באן")
הרב עזריה אריאל | י"א אלול תשע"ט

חימום כבד צלוי
הרה"ג דוב ליאור | כ"ב אייר תש"ע

עמידה בעשרת הדיברות
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו אב תשפ"ב

חיוב דינים מדרבנן שלא ע׳׳פ סנהדרין
הרב אליקים לבנון | ט"ו אב תשפ"ב

מה הגבול של כף זכות
הרב אליקים לבנון | ט"ו אב תשפ"ב
