- שבת ומועדים
- ערב שבת וכניסת שבת
ברור בענין טעימה של חיבוב מצוה
שאלה
כבודו כתב: שבמשנה ברורה דרשו (סימן רעא, אות 93) הביאו בשם הגרש"ז אויערבך והגר"נ קרליץ שאם המברך שופך מכוסו לכוסות הריקות של שאר המסובים אין צורך לשפוך לכוסם קודם שישתה כיון שאין לפני כל אחד כוס יין בפני עצמו, נחשב הדבר כאילו כולם שותים מכוסו. וכל דברי המשנה ברורה אינם אלא באופן שיש לפני כל אחד מהמסובים כוס שיש בה יין פגום.ע"כ.
ואני תמה, אם כן למה כתב מרן שכשמוזג לכוסות הרקים של המסובים לא יטעמו לפני המקדש כיון שזקוקים לכוסו וכו, ומה כל החרדה הזו? שיטעם המקדש ואח"כ חמזוג לכוסות המסובים? האם אין הוכחה מכאן שאינו סובר כסברא הנ"ל שהובאה בשם האחרונים הנל?
תשובה
שלום וברכה,
אין סתירה בין דברי השולחן ערוך (רעא, טז) לדברי הגרש"ז אויערבך והגר"נ קרליץ. השולחן ערוך כתב שאם בעל הבית רוצה למזוג לכוסות הריקים של המסובים אסור להם לשתות לפני המקדש משום שהם זקוקים לכוס שלו. אין הכי נמי שאם בעל הבית רוצה הוא יכול לשתות ואז למזוג לכוסות הריקים שלהם. כנראה רצית להוכיח שאם זה בסדר שבעל הבית ישתה ואז ימזוג לכוסות הריקים שלהם אז בשביל מה הוא מוזג להם לפני ששותה. אין בזה קושיא. יתכן שהוא רוצה למזוג להם לפני ששותה משום הסכנה ואי הנעימות שיש בשתייה מכוסו של אחרים (ראה סימן קע, טז). אם אתה רואה קושיא מהשו"ע על הפוסקים הנ"ל אז זה גם קושיא על המ"ב שכתב (סי' רעא, שער הציון ס"ק פט) שהמקדש יכול לשתות ואחר כך לתת למסובים לשתות מהכוס שלו ואינו נחשב פגום. לפי דברי המשנה ברורה נשאל מה כל החרדה למזוג לכוסות המסובים, שישתה ואז ייתן להם לשתות מכוסו? אלא שאין קושיא כלל כפי שכתבתי.
בברכה

זמן אמירת שיר השירים
הרב דוד חי הכהן | כ"א אדר תשס"ו

קבלת שבת מוקדת
הרה"ג דוב ליאור | ט"ו אייר תשע"ו

טיול ביום ששי
הרה"ג דוב ליאור | ט"ז מרחשון תשס"ט
כניסת ויציאת שבת באיסלנד
הרבנות הראשית לישראל | ה סיון תשפ"א
הרב דניאל קירש
הרב דניאל קירש בוגר ישיבת מרכז הרב. כיום רב ומשיב ביישוב קדומים.
מדיני אבלים
ז ניסן תשפ"ב
גילוח באבלות
כ"ח אדר ב' תשפ"ב
דג במקום בשר בקערת הסדר
י"ב ניסן תשפ"ב
הכשרת חיפוי זכוכית במטבח
י"א ניסן תשפ"ב

שלושת השבועות - נסיעה למלון או לים
הרב עזריה אריאל | כ"ג תמוז תשע"ג

ברכה מקוצרת לנשים מסורתיות
הרה"ג יעקב אריאל | ב אדר א' תשס"ה

מתי מתחילים לומר סליחות?
רבנים שונים | כ"ד אב תשע"ח

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

הבנת דברי הרב ביחס לצורך בנביא
הרב אליקים לבנון | ד תמוז תשפ"ב
