שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הפת ובציעתה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום רב, האם אפשר להשתמש בחלה שממלאים אותה בזמן ההכנה שלה בבשר (כמו אסאדו או בשר טחון) ולברך עליה בקידוש ביום שישי כמו חלה רגילה?
תשובה
שלום וברכה, ניתן להשתמש בחלות אלו ללחם משנה. נפרט: ברכתם של החלות האלו כלחם לכל דבר אף שיש בהם מילוי של בשר ומברכים עליהם המוציא לחם מן הארץ הואיל ורגילים לאכלם לשובע ולא לקינוח, וניתן להשתמש בחלות אלו ללחם משנה לסעודת שבת (ראה שו"ע קסח, יז). אם מדובר בחלות קטנות עם מילוי בשר שלא נועדו לשבוע אלא לקינוח דינם כ'פת הבאה בכיסנים' (ראה מ"ב קסח, ס"ק צד). הדין בפת הבאה בכיסנים הוא שאם אוכלים ממנה מעט ברכתה בורא מיני מזונות. ואם אדם קובע עליה סעודה ברכתה המוציא וברכת המזון. לפי זה ניתן לבצוע על פת הבאה בכיסנים בסעודת שבת ולקבוע עליה סעודה ולצאת בה ידי חובת לחם משנה (כף החיים רעד, ס"ק ו, שש"כ נה, טז). הרחבה: יש אומרים שפת הבאה בכיסנים שלא קובעים עליה סעודה אינה יכולה להיחשב לחם משנה (ט"ז, ומובא בכף החיים שם). יש אומרים שפת הבאה בכיסנים נחשבת לחם משנה הואיל וניתן לקבוע עליה סעודה (קצות השולחן, מובא בשש"כ שם, וכן דעת הגרש"ז, כפי שהעיד הגר"א נבנצל ביצחק יקרא על המ"ב רעג ס"ק כה, ושוב בסי' רעד סע' ג). ישנה שיטה אמצעית שאם אוכלים גם מהפת הבאה בכיסנים עם לחם אחר ושאר דברים זה נקרא שהוא קובע על הפת הבאה בכיסנים וניתן להשתמש בה ללחם משנה (תוספת שבת, מובא בכף החיים ושש"כ שם). בכל מקרה אם אין לאדם אלא חלה אחת רגילה וגם פת הבאה בכיסנים, בוודאי שיצרף את הפת הבאה בכיסנים ללחם משנה, שאם לא מועיל לא מזיק. (כף החיים ושש"כ שם). כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il