- שבת ומועדים
- ספר בראשית
"נוח לו לאדם שיפילוהו לכבשן האש..."
שאלה
אבל כאשר רוצים להרוג על פי שקר, חייבים להכחיש! כי מה זאת אומרת, אסור לטעון בבית דין כדי לא לבייש את המואשם?!
תשובה
לשואל שלום,
לפי תוספות (סוטה י ע"ב ד"ה נוח), דברי הגמרא הם כפשוטם, שיש חיוב גמור להיהרג ולא לעבור על הלבנת פנים, ולכן הקשו בדומה לשאלתך, מדוע לא כללו את עבירת הלבנת פנים עם שלוש העבירות החמורות שדינן "יהרג ואל יעבור" (תוספות תירצו שם, שאיסור הלבנת פנים לא מפורש בתורה ולכן לא נמנה עם שלוש העבירות החמורות. ולפי רבנו יונה בשערי תשובה ג, קלט איסור הלבנת פנים הוא בכלל רציחה ולכן לא נימנה בנפרד).
אבל המאירי (ברכות מג ע"ב ד"ה לעולם) כתב שדברי חז"ל אלה נכתבו ב"דרך צחות" כדי לעורר אותנו לחומרת איסור הלבנת פנים, אך אין הדברים כפשוטם. ובפני יהושע (בבא מציעא נט ע"א ד"ה ואמר) מבואר שאכן אין חיוב ליהרג כדי לא להלבין פנים, אלא "נוח לו לאדם", כלומר מותר לעשות כן, ותמר בגדולתה היתה מוכנה להיהרג כדי לא להלבין את פניו של יהודה.
בשו"ת מנחת שלמה (ח"א סימן ז ענף ד מד"ה ומדי) האריך הגרש"ז אויערבך לדון אם מותר לחלל שבת כדי למנוע הלבנת פנים. עיין שם.
ו
בספר חסידים (סימן נד) כתוב: "איזו היא רציחה שאינה ניכרת לעיניים והעונש גדול מאוד והעבירה קלה (בעיני בני אדם) וחמורה היא למעלה? הוא הבושה".
בברכה נאמנה
שאול בן הכנענית
הרב בנימין במברגר | ח טבת תשע"א

"כי בא השמש"
הרב יאיר וסרטיל | ט"ז שבט תשע"א

אכילת בשר אחרי החטא - אכילה אידיאלית?
הרב נועם דביר מייזלס | ו תמוז תשפ"ג

יוסף לא יצר קשר עם אביו
הרב רפאל וסרטיל | י"ז אלול תשפ"ב

הרב רפאל וסרטיל
רב בגרעין בית מוריה - באר שבע עורך תכני לימודים בתנ"ך למערכת החינוך. עורך ספרי קודש.

מיהו פלטי בן ליש
א סיון תשע"ב

מדוע עשיו לא כיבד את אמו
י"ג סיון תשע"ב

יונתן/יהונתן בתנ"ך
כ"ה אדר תשע"ב

הקשר בין נשמה לנשימה
ח סיון תשע"ב
צום קל או מועיל?
הרב בנימין במברגר | ח אב תשע"ה

תפילת ליל יום כיפור עם טלית
הרב יצחק בן יוסף | י"ט מרחשון תשע"ז
צום קל או מועיל?
הרב בנימין במברגר | ח אב תשע"ה

תפילת ליל יום כיפור עם טלית
הרב יצחק בן יוסף | י"ט מרחשון תשע"ז

הנקה ושאיבה בצום יום כיפור
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד

אזכרה לנפטרת בשמחת תורה
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
לימודים בחול המועד
הרב דניאל קירש | ט תשרי תשפ"ד
