שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • תורה שבכתב ושבעל פה

האם תורה שבעל פה היא המשנה? - המשך

undefined

הרב שמואל אריאל

י"ד שבט תשפ"ג
שאלה
שלום רב, כבוד הרב שמואל אריאל. ראשית אציין שאני מאוד מאוד נרגש לתשובתך, קראתי אותה לעומק ולעיון וניתן לראות את מסירות הנפש שלך, בהבנת השאלה שלי ומציאת התשובות בכדי שאוכל להבין את המהות של התשובות ולא סתם לתת תשובה כללית לסגירת הפניה. חזק וברוך על הזיכוי רבים שהשם יברך אותך על כך ויתן שכרך. שנית, לגבי מה שרשמתי "איך הם לא נמנעו מזה" - הכוונה הייתה בעצם שאם משה קיבל מסיני הלכות לגבי מגילת אסתר (פורים) או לדוגמא חנוכה וכדומה, אז בעצם הם ידעו שתהיה תקופה כזאת עם גזרה כזאת, ויכלו בעצם לדאוג לכך שזה ימנע מלקרות, אך בכל זאת הדבר התגלגל וקרה. תודה מראש
תשובה
שלום וברכה! ראשית, תודה רבה על דבריך. יהי רצון שנזכה ללמוד וללמד לשם שמים. לגבי השאלה שהבהרת כעת: מן הדברים שהבאתי בתשובה הקודמת, עולה שהלכות אלה של פורים וחנוכה לא ניתנו בסיני, אלא נקבעו על ידי חכמים בעצמם. ממילא, לא עברה בעם ישראל מסורת על כך שיהיו בעתיד חגים כאלה, ועם ישראל לא ידע מראש שעומדים להתרחש מאורעות כאלה של גזירת המן וגזירות אנטיוכוס. רק לאחר שאירעו המאורעות הללו תיקנו חכמי אותם דורות את פורים וחנוכה ואת פרטי ההלכות שלהם. הרמב"ם מתייחס במפורש גם לעניין זה. כך הוא כותב בהקדמה לספר המצוות, שורש א' (תרגום הרב קאפח): "ואיני סבור שידמה מי שהוא או שיעלה על לבו, שנאמר למשה בסיני שיצוה אותנו, שאם בסוף מלכותנו יארע לנו עם היונים כך וכך, שנתחייב להדליק נר חנוכה". דהיינו שאין לחשוב שמצוות כאלה כמו חנוכה או פורים נאמרו בסיני ועברו במסורת במשך הדורות עד שאירעו המאורעות ההיסטוריים הללו. המצוות הללו נקבעו על ידי חכמים באותן תקופות שבהן אירעו המאורעות, ולא היו ידועות לפני כן. כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il