שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • מצוות הקשורות בדירה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
1. מדוע נלמדת מצוות חנוכת הבית מדִין היוצא למלחמת רשות ולא מחנוכת המשכן? 2. מהו המקור ההלכתי לכך שיש לעשות חנוכת הבית גם למי שנכנס לגור בדירה שכורה? 3. האם העניין של קביעת מזוזה כחלק מחנוכת הבית חל גם כאשר יש כבר בכניסה לדירה ובחדריה מזוזות כשרות למהדרין?
תשובה
שלום וברכה, 1. יותר פשוט ללמוד מקור לחנוכת בית פרטי מפסוק שמתעסק בעניין חנוכת בית פרטי. אכן יש שלומדים מקור לחנוכת בית פרטי מחנוכת המשכן או חנוכת המקדש (ראה ילקוט יוסף שובע שמחות א, הע' א). 2. מרן הרב מרדכי אליהו כתב שאם זה שגר לפניו בדירה עשה חנוכת הבית לא צריך לעשות שוב, אך אם לא עשו לפניו יעשה חנוכת הבית לדירה בשכירות (בית אליהו). בספר ילקוט יוסף שובע שמחות (פ"א, הע' ו) הזכיר כמה מקורות שראוי לעשות חנוכת בית גם לדירה שכורה. וכן הביא באבני ישפה (ה, לג אות ו) בשם הגרב"צ אבא שאול שיש לעשות גם בדירה שכורה. אמנם רבים לא נוהגים לעשות בדירה שכורה, בפרט אשכנזים כמובא באבני ישפה שם. בכל מקרה אין חיוב לעשות חנוכת בית גם בדירה קנויה. מדובר במנהג חשוב וקדוש אבל לא בחובה. 3. אם יש מזוזות כשרות למהדרין אין צורך דווקא להחליף מזוזות או לבודקם עבור חנוכת הבית. אם ממילא מחליפים או מורידים את המזוזות לבדיקה יש עניין לקבוע את המזוזות מחדש בזמן חנוכת הבית (ראה תרגום יונתן בן עוזיאל דברים כ, ה, ושו"ת בית מרדכי סי' לא). כמובן שאם מתעכבים ולא עושים חנוכת הבית מיד בכניסה לבית, אזי יש לקבוע את המזוזות החדשות או הבדוקות מיד ולא לחכות לחנוכת הבית לקובעם. כל טוב!
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il