- הלכה
- קריאת שמע וברכותיה
- הלכה
- קדיש
שאלה
שלום הרב.
א. אם השליח ציבור אינו מבטא כראוי ואומר בעגלה ובזמן קריב... בקדיש האם לענות אמן?
ב. אם יש להניח שש"ץ זה אינו מכוון להוציא ב'ה' אלוקיכם אמת' - האם עדיף לומר בעצמו ג' תיבות אלו? (אני אשמח אם תוכלו לצרף מקורות).
תשובה
שלום וברכה,
א. כן. אם משמעות הברכה מובנת ואינו משובש לגמרי יש לענות אמן. אמנם בחלק מהמקרים לכתחילה אין למנותו שליח ציבור לכתחילה (ראה שולחן ערוך סי' נג יב, ומ"ב שם, פסקי תשובות נג, יד).
ב. לא צריך. די בכך שאתה שומע מילים אלו מהשליח ציבור (מנחת אשר קורונה סי' כז. וע"ע כף החיים סא, יג).
מקורות והרחבה:
א. במדרש (שיר השירים רבה ב) מובא: "עם הארץ שקורא לואהבת ואייבת אומר הקב"ה ודילוגו עלי אהבה". ראה עוד בספר חסידים (סי' יח).
ב. דעת כף החיים (סא, יג) בשם החסד לאלפים שכאשר אדם מסתפק אם החזן יודע ומתכוין להוציא ידי חובה או לא, יש לו לחזור בעצמו אלו השלשה תיבות ולא יסמוך על החזן. אמנם דעת המנחת אשר (קורונה סי' כז) שאין צורך לצאת ידי חובה במילים "ה' אלקיכם אמת", ודי בכך ששומעים מילים אלה מהש"ץ, שהרי מדובר בעניין סגולי בלבד, דהיינו רמ"ח תיבות כנגד רמ"ח אברי האדם. (המנחת אשר שם דן אם יוצאים ידי חובת אמירת מילים אלו אם שומע אותם במכשיר אלקטרוני. מסקנתו שם שאין צורך לצאת ידי חובה אלא די בשמיעה כנ"ל, ואף על פי כן אין לסמוך על מה ששומע במכשיר אלקטרוני משום שאינו נחשב שמיעה גם לעניין הסגולי).
נראה מסתימת הפוסקים כדעת המנחת אשר שהרי שאר הפוסקים חוץ מכף החיים לא ציינו שיש ליחיד לומר מילים אלו כאשר הש"ץ אינו מכוון כדבעי. והיו צריכים לציין זאת שהרי הרבה שליחי ציבור לא חושבים שצריך לכוון במילים אלו. וכך
מנהג העולם כדעת המנחת אשר שלא בודקים אם השליח ציבור מכוון להוציא את הציבור באמירת מילים אלו או לא. מכל מקום מהיות טוב ראוי לכתחילה לשליח ציבור לכוון להוציא את הציבור ידי חובה וכדעת כף החיים.
כל טוב!