שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • עולם הבא ותחיית המתים
קטגוריה משנית
  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות
undefined
שאלה
ידוע שמי שנהרג על קידוש השם בעקבות היותו יהודי אין אף בריה שיכולה לעמוד במחיצתו ונמצא ממש תחת כסא הכבוד. לצערנו בעקבות האירועים האחרונים (מתקפת חמאס בשמחת תורה בשנת התשפ"ד), אנו רואים אנשים מסוגים ומגוונים שונים שנעקדו על קידוש השם, חלקם שומרי תורה ומצוות וחלקם לא (ואין כאן המקום לפרט). האם מבחינת הקב"ה אין הבדל ביניהם וכולם מגיעים בשמים לאותו מקום ללא הבדל כיצד נהגו בעולם הזה?
תשובה
שלום וברכה. בדברי חז"ל מבואר שנקודת הפתיחה של הרוגי מלכות, שמתו על קידוש ה', היא גבוהה מאד. הוא נכנס כבר בהתחלה להיכל גבוה ביותר, אולם יש לו עדיין לאן לטפס. הראיה הפשוטה היא, שמנהג ישראל לומר עליהם קדיש וממשיכים לזכות אותם במצוות ומעשים טובים, והטעם לכך, כדי לעשות להם נחת רוח ולעלות אותם מדרגה לדרגה. ואכן כך מקובלנו בספרי רבותינו המקובלים, שיש אלפים ורבבות של מדרגות רוחניות בעולם העליון, וכידוע מדברי חז"ל ש"כל אחד נכווה מחופתו של חברו" (ב"ב עה.). מקורות: מדרגת הרוגי מלכות גבוהה מאד, עד כדי שאמרו חז"ל (ב"ב דף י:): "הרוגי מלכות אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן", והגמ' שם שואלת האם הכוונה על רבי עקיבא? שמעלתו היתה גדולה בשמיים ובארץ גם אם לא היה נהרג על קידוש השם, ומתרצת הגמ', כגון הרוגי לודף ופירש שם רש"י, שהכוונה לשני אחים, לוליינוס ופפוס שמסרו עצמם על קידוש השם. מכאן שגם אנשים פשוטים שאינם בדרגתו של התנא האלוקי רבי עקיבא שכל תורה שבע"פ עברה דרכו ודרך גדולי תלמידיו, אם נהרגו על קידוש ה', אין שום בריה יכולה לעמוד במחיצתם. ובספרים הקדושים כתוב שהם נמצאים בעולם העליון בהיכל מאד גבוה [היכל הרביעי] שבו נמצאים כל אותם שנהרגו על יהדותם במהלך הדורות ע"י שאר האומות. אולם ודאי שגם באותו היכל יש מספר עצום של מדרגות, וכל אחד מקבל מדור לפי כבודו, כדברי חז"ל (בשבת קנב. וכ"כ בשינוי מילים בב"מ פג:) על הפס' בקהלת (י"ב ה'): "כי הולך האדם אל בית עולמו", א"ר יצחק מלמד שכל צדיק וצדיק נותנים לו מדור לפי כבודו, משל למלך שנכנס הוא ועבדיו לעיר, כשהן נכנסין כולן בשער אחד נכנסין, כשהן לנין כל אחד ואחד נותנים לו מדור לפי כבודו". וז"ל הזוה"ק (חיי שרה קכט:): "בוא וראה כמה מקומות והיכלות מתוקנים לו להקב"ה בגן עד, ובכולם יש בתי מושב לצדיקים, לכל אחד ואחד לפי מדרגתו הראויה לו", ושם בהמשך (קל.), מבואר שיש בגן עדן מדורים על מדורים ונחלקים לכלי מיני מדרגות צדיקים וכל אחד מתבייש מהארה שקיבל חבירו יותר ממנו וכמו שהמעשים נבדלים בין איש לרעהו בזה העולם, כמו כן המקומות והאורות שלהם נבדלים בעולם העליון. והנה הרמ"ק (בהקדמה לשיעור קומה פרק מ"ה), פירט עניין זה, וז"ל: "המשל בזה בקבלת הטובה יש מי שצריך לקבלה באופן זה, ויש מי שצריך לקבלה באופן אחר והוא יותר צח ובדוק. וכמה שינויי הדעות הנפרדים הגשמיים למטה בפעולתם כמה בחינות. ולזה תמצא שעם היות שנאמר שיש בגן עדן שבע היכלות לשלם שכר טוב לצדיקים, בהיכל זה עוסקי מצוה פלונית ובהיכל זה עוסקי מצוה פלונית וכיוצא בזה, יש בזה עוד לאלפים ורבבות. שהרי יש מי שעוסק הרבה ויש מעט, ויש מי שנותן נפשו על המצוה ההיא ויש לא כל כך. וצריך שיהיה השכר בדקדוק כו'". וכ"כ המקובל רבי אברהם גלאנטי זצוק"ל (זהרי חמה על זוהר חיי שרה קל.), שההארה הבא לכל אחד ואחד הי אפי המדור שלו, שכל אחד יש לו לבוש ומעשיו חקוקים עליו. יה"ר שנזכה בקרוב לביאת הגואל ובניין אריאל,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
ניווט מהיר
שאלות באתר ישיבה
  • הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
  • הרב ש. יוסף וייצן
    הרב ש. יוסף וייצן
  • הרב דוד חי הכהן
    הרב דוד חי הכהן
  • הרב אליקים לבנון
    הרב אליקים לבנון
  • הרב אברהם צוקרמן זצ"ל
    הרב אברהם צוקרמן זצ"ל
  • הרב יואב חנניה אוקנין
    הרב יואב חנניה אוקנין
  • הרב שמואל הולשטיין
    הרב שמואל הולשטיין
  • הרב רפאל וסרטיל
    הרב רפאל וסרטיל
  • הרבנות הראשית לישראל
    הרבנות הראשית לישראל
  • הרב עזריה אריאל
    הרב עזריה אריאל
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il