ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה קדיש

הלכות קדיש

הרב דוד חי הכהןז אלול תשס"ה
680
שאלה
שלום רב א. אצל הספרדים אומרים יהי שם לפני הקדיש כאשר אין תחנון רציתי לשאול אם גם היחיד אומר את זה והאם גם נשים אומרות את זת זה? ב. לפעמים קשה לענות אמן בדיוק כשצריך כי לפעמים החזן טיפה מסלסל ב"אמרו אמן" אז זה קצת מבלבל ועונים שניה לפני או אחרי. רציתי לשאול מתי זה נחשב אמן יתומה ח"ו האם גם בהפרש של שתי שניות זה כבר נחשב?
תשובה
א- מטרת אמירת הפסוקים "יהי שם" כדי שהקדיש יאמר לפחות על שלושה פסוקים. מובן שיחיד המתפלל בביתו איננו חייב בזה, אם כי נהגו לומר זאת גם ביחיד כדי לא לשנות. נשים יכולות לומר , אבל אין בזה שום חיוב. ב- בעניין אמן יתומה בקדיש. ראוי לומר אחרי שהש"צ אמר "ואמרו אמן". ואעפ"כ, אם נאמרה האמן לפני המילים "ואמרו אמן" ,היא איננה אמן יתומה, כי היא מתייחסת לכל הנאמר לפני כן, ואין זה דומה לברכה שענייה עליה לפני שנסתיימה או באיחור נחשבת לאמן יתומה. ובכל אופן נראה לי שעניין אמן יתומה איננו תלוי בשנייה או בשתיים, אלא, אם השומע אותה רואה שהיא קשורה בברור עם סוף הברכה.
עוד בנושא קדיש

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il