- שבת ומועדים
- הלכות בישול כלליות
שאלה
האם יש בעיה לשים בכלי שני נוזלים שלא התבשלו? כלומר האם יש לחשוש שהם מקלי הבישול?
2. ראיתי שהרמ"א (שיח טו) כתב שנוזל שהתבשל והצטנן קצת אבל לא הצטנן לגמרי ניתן לחזור ולבשלו. האם בני ספרד גם מקילים בכך?
תשובה
שלום וברכה,
1. בני אשכנז נהגו להחמיר ולחשוש בכל המאכלים שאולי הם מקלי הבישול ואין ליתנם בכלי שני, מלבד מים שמן ומלח ותבלין שבמפורש נאמר בהם שאינם מקלי הבישול (רמ"א שיח ה, מ"ב ס"ק מב, שש"כ א נט).
לגבי נוזלים שאינם מים – השולחן ערוך הרב (שיח יב) היקל שאין בהם חשש קלי הבישול. לעומת זאת השש"כ (פ"א הע' קעג) הוכיח מהמשנה ברורה שדעתו להחמיר אף במשקים (חוץ ממים ומלח כאמור).
מנהג רוב בני ספרד להקל שאין חוששים שכל המאכלים הם מקלי הבישול שמתבשלים בכלי שני אלא מחמירים רק במאכלים הרכים שידוע לכל שמתבשלים בכלי שני [חזון עובדיה (ח"ד עמ' שעו), מנוחת אהבה (ח"ב פ"י הלכה יט)]. ויש מבני ספרד שמחמירים בזה כאשכנזים [כף החיים (שיח פב-פג, הגר"מ אליהו].
2. בני ספרד מחמירים במשקה שלא נצטנן לגמרי שאם הוא לא בחום של 'יד סולדת' יש לחשוש בו לאיסור בישול (חזון עובדיה ח"ד עמ' שלד הע' י).
הרחבה:
1. דעת החזון איש (או"ח נב יח) שאין להחמיר בכלי שני אלא בפת המבואר בסמ"ג שמשום שהיא אפויה נוחה להתבשל, אבל בשאר דברים אין להחמיר.
כל טוב!