ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

קביעת סעודה על פיצה - המשך | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ב אלול תשס"ה

קביעת סעודה על פיצה - המשך


הרב אליעזר מלמד

שאלה:
במאמרך "קביעת סעודה על פיצה" רציתי לשאול שאלות הבהרה הרי בימינו כל אכילה של פיצה הינה לשם קביעת סעודה, הפיצה משביעה ממש כמו לחם ואפילו כבר בפרוסה הראשונה כל שכן בשתי חתיכות, ועל פי רוב מי שמזמין 3 חתיכות אינו מסוגל לאכול את השלישית. בבצק של הפיצה אף פעם לא מרגישים את השינוי בטעם גם אם לשו את הבצק עם חלב, ביצים, וכדומה אלא מרגישים ממש כמו לחם או יותר נכון כמו פיתה עבה. בדרך כלל כשאדם הולך לאכול פיצה זה תחליף לארוחה פיצה איננה עוגה והראיה שלאחר אכילת פיצה אי אפשר לאכול כמעט כלום, יוצא שזה משביע כמו לחם. לאור כל הדברים הללו רציתי לשאול האם לא די בשתי חתיכות פיצה בכדי לברך המוציא.
הייתי מספר שנים בארה"ב וגרתי בבורו פארק ויום אחד נתלו מודעות ענק בכל בורו- פארק שהרבנים פסקו שפיצה זה כמו לחם, וסיפרו לי שהסיבה שהתעוררו לזה מהטעם שבעבר היהודים היו עושים את הפיצה כמו שהגוים עושים (ואמנם אני ראיתי) הפיצה שלהם אפשר לאכול מגש שלם ממש טבולה בכמות עצומה של גבינה והרבה מאוד תוספות ואמרו לי שהבצק שלהם ממש עוגת גבינה אבל אצל היהודים בכדי להוזיל את מחיר הפיצה (במיוחד כשיש משפחות והרבה ילדים) לכן הפחיתו למינימום בתערובות ובתוספות בבצק, מפזרים למעלה קצת פתיתי גבינה, ואומרים זה מזונות....כך סיפר לי אותו חסיד מבורו פארק
הייתה רק מסעדה אחת בברוקלין של יהודים שעשו פיצה אמיתית ואני זכיתי לאכול ממנה מספר פעמים לפני שמסעדה זו נסגרה הפיצה שלהם אפשר לאכול 4 חתיכות שלמות! לקום מהשולחן הייתי מרגיש קל ולא כבד ואפשר היה להתחיל מיד בארוחת ערב עשירה! אך לא בפיצה של ימינו?

תשובה:
תודה רבה על הערתך. ראשית יש להעיר, שאם הפיצה נעשתה מבצק כדוגמת לחם, מברכים עליה המוציא. ורק כאשר נעשתה מבצק הדומה לעוגה מברכים עליה "מזונות". ואף זאת כאשר לא קבע עליה סעודה. ואם כן לגבי שיעור קביעות סעודה בפיצות שנעשו מבצק הדומה לעוגה, כתבתי שעל שתי פיצות יש ספק, והתכוונתי לפיצות שמוכרים בחבילות בהקפאה, שכל חתיכה שוקלת כמאה גרם בלבד. ולכן יש ספק אם הם כשיעור קביעת סעודה. אבל הפיצות שנמכרות במסעדות בדרך כלל יותר גדולות, וממילא בשתיים כבר יש קביעות סעודה. ולפעמים גם בחתיכה אחת.
וכאשר יש לאדם ספק באשר לגודלן של הפיצות, ילך לפי כוונתו, שאם אכילת הפיצה היא במקום ארוחה, הרי שיש בה קביעות סעודה, ויברך עליה "המוציא" וברכת המזון. ואם אינו מתכוון שאכילת הפיצה תחליף את הסעודה הקבועה שלו, יברך עליה מזונות.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il