- תורה, מחשבה ומוסר
- עקרונות בקיום מצוות
492
שאלה
יש מחלוקת רמב"ם רמב"ן במהותה של מצות "לא תסור". הרב שמעון שקופ שואל (לשיטת הרמב"ן) מהיכן החיוב לקיים גזרות ותקנות דרבנן? ועונה שהשכל מחייב זאת, אך ישנם מצוות שחכמים עוקרים דבר מהתורה (נטילת לולב בשבת וכדומה). לא מובן לי למה השכל מחייב לשמוע לחכמים?
תשובה
התורה ניתנה על דעתם של חכמי ישראל, ונמסרה להם. הם עשו תקנות וגזירות לצורך שמירת התורה, ולפעמים הם אסרו לקיים מצוה פרטית על-מנת לשמור על התורה בכללה. ומכח זה שהתורה נמסרה להם, רק הם ידעו את המינון הנכון של ביטול מצוה פרטית על-מנת לשמור את התורה בכללה, ולכן השכל מחייב אותנו לשמוע להם, אם ברצוננו לשמור את התורה כראוי. ואפשר לעיין בספר "דברי סופרים" לר' אלחנן וסרמן, הדן בנושאים אלו באריכות, ומוסיף שם שהחיוב לשמוע לכל דברי חכמים ואפילו למצוות שהם חידשו, מכח הפסוק "שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך".
תדיר קודם - למה?
הרב דניאל קירש | י"ד כסלו תשפ"ה
הוספת מצוות על ידי חכמים
הרב חיים שרייבר | ט"ז שבט תשע"ט
ברכה על דבר של קיים כבר - ברק
הרב חיים שרייבר | ג טבת תשפ"ה

כיצד אפשר לקיים מצוות בלי הרצון לשכר?
הרב אלישיב קפקה | ה אדר א' תשפ"ב
האם מותר להתגלח ביום שישי ראש חודש אייר?
הרב דניאל קירש | כ"ח ניסן תשפ"ג
האם מותר לעשות אזכרה בראש חודש
הרב נועם דביר מייזלס | ט מרחשון תשפ"ב

גילוח בראש חודש אייר - ספירת העומר
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ח ניסן תשס"ה
כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב
חבר שהביא לי יותר ממה שביקשתי
הרב משה מאיר אבינר | כ"ז ניסן תשפ"ה

שניים מקרא ואחד תרגום בחול המועד במקום לאחר החג
הרב יצחק בן יוסף | כ"ח ניסן תשפ"ה
