- תורה, מחשבה ומוסר
- תורה שבכתב ושבעל פה
פשט התנ"ך על פי הגמרא
שאלה
במסכת סנהדרין מובא שדוד ושאול התווכחו האם המקדש במלוה ובפרוטה דעתו על המלוה (ואז מיכל לא מקודשת לדוד) או שדעתו על הפרוטה (ואז היא כן מקודשת)?
האמנם על זה התווכחו דוד ושאול??
למי להאמין: לפשט הפסוקים או לפשט הגמרא? - האם יש סתירה ע"פ הפשט? או שנאלץ להסביר שזה לא הפשט באמת?
איך להתמודד עם בעיה שכזו שמופיעה שוב ושוב?
תשובה
המושג "פשט" אינו פשוט. האם "עין תחת עין" הוא כפשוטו למרות שהדבר נסתר מכל בחינה הגיונית וממקומות אחרים בתורה (עיין ב"ק פג-ד) האם "וירח ה את ריח הניחוח" הוא כפשוטו?
התנך לא מספר לנו בדיוק כיצד קידש דוד את מיכל והדבר נתון לפרשנויות שונות.
חז"ל לא באו לקבוע מסמרות כפירוש אחד ומותר לפרש גם פרושים אחרים בתנאי שיעלו בקנה אחד עם תפיסת התנ"ך בכללו וכללי ההלכה והאמונה.
עם זאת פירושם של חז"ל מתפרש יפה כפשט הכתוב "אשר ארסתי לי במאה ערלות פלשתים" שהרי לא יעלה על הדעת ששאול התיר למיכל אשת דוד להינשא לאדם אחר ללא גט אלא אם כן נאמר שלדעתו היא לא הייתה מעולם נשואה כדין לדוד. ודוד לא היה דורש להחזיר לו את מיכל אם לא היה משוכנע שהיא אשתו כדת וכדין. על כרחנו שהיה כאן ויכוח הלכתי בין בית שאול לבין דוד.

מקור התורה שבכתב
הרב אלישיב קפקה | י"ט טבת תשפ"ב

מי נתן לרבנים סמכות להוסיף הלכות?
הרב שמואל אריאל | ב אדר א' תשע"ט

מי כתב את הקבלה
רבנים שונים | ד אייר תשס"ח

מי חילק את התנ"ך?
רבנים שונים | י"ב מרחשון תשס"ה

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

חתונה במסעדה פתוחה בשבת
ט"ז אב תשס"ב

הבאת ילדים לעולם
ב אב תשס"ב

ביטוח משלים
ב אב תשס"ב

גזלתי כשהייתי חילונייה
כ"ב אב תשס"ב

אכילת צלפים
מכון התורה והארץ | כ תמוז תשע"א

אכילת כבד, מוח ולב
הרב דוד חי הכהן | כ"ג מרחשון תשע"ג

שווי כתובה היום
כולל דיינות פסגות | ה אב תשע"א
שומרים הפקד לעירך כל היום וכל הלילה
הרב בנימין במברגר | ט"ו אלול תשס"ט
מכירת מוצר שמוגן בפטנט בחנות איביי
הרב משה מאיר אבינר | ב שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
