שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

טעמי מצוות התורה

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

ט"ז מרחשון תשס"ו
שאלה
רציתי לשאול מהו הטעם למצוות כשרות. כמו כן, אבקש אם תוכל להפנות אותי לספר בו אוכל למצוא טעמי מצוות שונים, כגון כיסוי ראש, כיפה וכו’. יודעת אני שדבר ה’ הוא אמת ואין לפקפק בו, אולם בכל זאת אבקש זאת אם כדי לחזק את האמונה ואם כדי לקרב רחוקים.
תשובה
שלום רב: יש טעמים שונים למצוות הכשרות. בתורה אנו רואים שדיני האכילה הוכנסו בספר ויקרא שהוא ספר הקדושה. הטעם הכללי אם כן הוא להתקדש. עם ישראל אינו עם שהוא ברמה של העולם הזה . הוא רוצה להיות מרומם מעל העולם הזה. כחלק מכך זה שעם ישראל פורש חלק מן הדברים הטבעיים. לא כל דבר שבאופן טבעי יש אפשרות לאכול אנו מיד אוכלים. אנו בוררים את אכלתינו בכך אנו מתקדשים. בכך אנו נהיים אנשים שלא הטבע שולט בנו אלא אנו בוחרים מתוכו מה מתאים לנו. טעם כללי נוסף זה היותנו בני מלכים אנו מקפידים על אוטכל מיוחד. ככל שאדם מיוחד יותצר כך אכילתו מיוחדת יותר. הבירור על טעם הכשרות נוגע לשאלה כללית על טעמי מצוות. המהר"ל מפראג בספר תפארת ישראל בפרקים הראשונים [פרק ח'] מביא את השיטות השונות. לפי שיטת הרמב"ם יש טבעי בדיני הכשרות. הדברים האסורים הם מזיקים לגוף בין מבחינה גופנית ובין מבחינה נפשית. אולם הרמב"ן רואה בדיני התורה בעיקר מצוות שנועדו לבנות את המידות הטובות שלנו. התורה לא רצתה שאנו נאכל הרבה בשר לכן אסרה לנו חלק מהבשר. התורה לא רצתה שנהיה אכזריים ולא נתעסק בצידה לכן התירה רק בהמות בתיות. הבהמות הביתיות הם עם מזג נעים. אנו לא רוצים שהמזג האכזרי של בעלי החיים הטורפים ידבקו בנו. חלק מדיני הכשרות בא לבנות בנו תכונת נקיות ועדינות. חלק מדיני הכשרות בא לבנות בנו מידת רחמים. [שחיטה]. אולם הגישה של המהר"ל היא שאין אנו יודעים את הטעם של המצוות בשכל אנושי. מבחינה אנושית אין טעם למצוות. אולם הערך של המצוות הוא מצד השכל האלוקי שהוא שכל עליון. עצם הציווי של ה' הוא זה שנותן למצווה את עוצמתה האלוקית. משום שהקב"ה ציווה אותנו על יד שאנו מקיימים מצוותיו אנו נהיים קשורים אליו . באופן כללי איני חושב שהדרך להתקרב לקב"ה הוא דווקא דרך טעמי המצוות. יש להבין באופן כללי את יסודות התורה ובתוכם להבין את סוגי המצוות וטעמיהם. אולם כניסה באופן פרטני לכל מצווה אינו זרז מהותי לקרבת ה'.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il