- הלכה
- שחיטה והכשרת בשר
הקפאת בשר
שאלה
הרב פסק באחת התשובות וז"ל "בכבד מותר להקפיא ואחר כך לצלות, בשאר בשר שאינו מוכשר אסור להקפיא ואחר כך לצלות". לכאורה זו רק חומרא, שהרי בערוך השולחן סימן סט ס"ק עט כתב "...דכל זמן הקרישה לא יהיה נחשב בזמן הג’ ימים".
תשובה
הנך צודק בשאלתך, ואבאר את כוונתי. בשר ששהה ג' ימים ללא מליחה, פסק השולחן-ערוך שהדם לא יצא ממנו עוד במליחה, והדרך היחידה להכשיר אותו היא צלייתו. ולדעת רוב הפוסקים, אם הקפיאו בשר מיד אחרי שחיטתו, ושהה הבשר בהקפאה אפילו חודש ימים, אין בעיה להכשיר אותו במליחה לאחר הפשרתו, ואין זה בכלל בשר ששהה ג' ימים ללא מליחה. למרות זאת, יש פוסקים הרוצים להחמיר לכתחילה שלא להקפיא על-מנת להפשיר ואז למלוח, משום שיש חשש שמא אדם ישכח שבשר זה אינו מוכשר ויבשלו ללא מליחה. אבל בכבד אין בעיה משום שהכשרת כבד היא בצליה, וזה ניכר אם צלה אותו כבר או לא, ולא יבוא לחשוב לאחר ההפשרה על כבד שלא נצלה, שהוא נצלה לפני ההקפאה. לכן כתבתי שבכבד מותר לכתחילה להקפיא ואחר-כך לצלות, ובשאר בשר צריך לכתחילה להחמיר.
לסמוך על אינו יהודי בסופרים בענייני כשרות
הרבנות הראשית לישראל | ו כסלו תשפ"ב
אכילת כבד לא מבושל
הרב משה מאיר אבינר | י"ג ניסן תשפ"א

צליית דברים על מנגל
הרה"ג דוב ליאור | כ"ב אייר תשס"ד

כלי מטבח ששמשו לצליית כבד
הרב יצחק בן יוסף | ו אייר תשפ"א

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

זמן תפילת הדרך
ל שבט תשס"ב

יחס אמוני לפיגועים
ו אדר תשס"ב

כלי זכוכית/פלסטיק לבשר וחלב
ו אדר תשס"ב

נקמה בגויים
ו אדר תשס"ב

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

כניסה למוזיאון בשבת
הרב שמואל אריאל | ז שבט תשפ"ג

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
מה מברכים על בוטנים אמריקאים וקבוקים?
כולל הלכה בית אל | ט שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
שלום בית ושבת
הרב יצחק גרינבלט | ט שבט תשפ"ג
