- הלכה
- לימודים אקדמאיים
שאלה
יש לי קורס באוניברסיטה בנושא: טקסטים יהודיים הגותיים,
המרצה מביא טקסטים של כל מיני הוגי דעות יהודיים מזמנים שונים בהסטוריה שמדברים על השקפה והלכה, במיוחד דברים שנגזרים מהם הלכה למעשה בפדגוגיה החינוכית להוראת הלמידה. מאחר ולמדתי 4 שנים במכללת בית וגן ירושלים וגבשתי את עמדתי והשקפתי הדתית, אינני מעוניינת "להתקלקל" או להפנים השקפות שנוגדות את דעותי. אני מוכנה לשמוע דעות שונות, אך אני רוצה לזהות בוודאות שאלו דעות "אחרות",בבחינת דע מה שתשיב לעצמך ולמרצה. בשיעור האחרון המרצה הביא מאמר של הוגה דעות יהודי בשם ר’ נחמן קרוכמל, בהקדמתו לספרו "נבכי הזמן".
א. אני אשמח לדעת כיצד עלי להתייחס להוגה זה, האם הוא מזוהה בין גדולי עמ"י ? (כמו למשל הרמב"ם)
ב. בהקדמה זו למדנו, שבדורות של חז"ל כאשר לימדו את המזמור "שם ישבנו גם בכינו בזכרינו..." אמרו שדוד המלך כתב את המזמור עם רוה"ק, כדי לגרום לנו לראות את עוצמתו הגדולה של דוד שראה דברים שעדין לא התרחשו. בעוד שבדורינו, שהוא דור חכם יותר ומלומד יותר ויודע טוב יותר הסטוריה (לדעת ההוגה והמרצה) יש ללמד את המזמור בהקשר שלו, ז"א לומר שגולי בבל כתבו אותו בזמן שהייתם בגלות מתוך סבל וצער וכך "יתחברו" התלמידים למזמור. ואם נלמד שדוד המלך כתבו אזי לא רק שנשקר ונגרום לילד אי הזדהות (כי זה נכתב בידי הגולים) אלא שנגרום לו לבחול בדברי התורה והמדרשים. דעתי מנוגדת לחלוטין מדעות אלו, שכן אם חז"ל אמרו שדוד כתב, אזי זוהי האמת! אבל קטונתי ואולי אני טועה.
וכן אם הרב יכול להסביר את האימרה "דור דור ודורשיו דור דור וחכמיו" שמכאן הם למדו שהדורות הבאים טובים וחכמים יותר מהקודמים ושיש לשנות ולהתאים את דברי התורה להקשר ולידע של הדור הצעיר, האומנם?
תשובה
א. נחמן קרוכמל לא נחשב כהוגה דעות בר סמכא ויש לבדוק כל דבר שאומר בחוש בקורת נוקב.
ב. לדעת חז"ל לא כל מזמורי תהילים נכתבו ע"י דוד המלך. היו לפחות עשרה מחברים אם לא יותר, מצד אחד אין ספק שלדוד ויתר המשוררים היתה רוה"ק אך מאידך אין הכרח לומר שמזמור זה נכתב ע"י דוד דוקא.
ג. האמירה שאנחנו חכמים ומלומדים יותר יש בה התנשאות מיותרת. אם כי אין ספק שיש דברים שאנחנו יודעים יותר. המדע מתפתח ומתקדם. אולם לא בגלל שאנו כשרוניים יותר אלא משום שאנחנו צוברים ניסיון רב יותר. המשילו זאת לננס הרוכב על גבי ענק.
חזקי ואמצי! ואל תקבלי כמובן מאליו כל דבר שהמרצים אומרים. יש דברים שנאמרים מתוך דעות קדומות או רצון להיות מקורי וחדשן תוך סילוף האמת. הפעילי חוש ביקורת. החשדנות ולא החדשנות היא יסוד כל מדע!