- משפחה, ציבור וחברה
- צניעות בלבוש
שער באישה ערווה
שאלה
מדוע גרושה או אלמנה חייבות בכיסוי ראש? והאם יש הבדל ביניהם?
מה דינה של גרושה או אלמנה שלא נהגה בימי נישואיה לכסות את ראשה, האם היא תתחייב בכיסוי ראש לאחר גירושיה?
מדוע אין דין "שער באישה ערווה" חל גם על רווקות כמו שוק או טפח למשל?
מה דינה של רווקה בעולה או נשואה שעדיין לא נבעלה?
תשובה
כתוב בתורה "ופרע את ראש האישה" המטרה היא לבזות את הסוטה. מכאן למדנו שכבודה של אישה שנישאה הוא כאשר ראשה מכוסה. מעמד מכובד זה לא פוקע עם הגרושין או האלמנות.
גם אם אישה לא נהגה לכסות את ראשה בימי נישואיה, מכיון שמעמדה כאשה שנישאה לא פוקע, חיוב כיסוי הראש חל עליה גם בהיות הגרושה או אלמנה.
אישה רווקה לא חויבה בכיסוי הראש לכן אין שערה המגולה נחשב לערוה. ערות שער הראש שונה מיתר המקומות הצנועים בגוף. כל יתר המקומות טעונים כיסוי בגלל היותם ערוה. שער הראש שונה, חיובו בכיסוי הופכו לערוה.
נחלקו הפוסקים מהו גורם החיוב בכיסוי הראש, הנישואין או הביאה?
עיין פתחי תשובה אה"ע כא ב

לבישת מכנסי ג’ינס
הרה"ג דוב ליאור | כ"ד מרחשון תשס"ח

מכנסיים ועליהם חצאית
הרה"ג יעקב אריאל | י"א אדר תשס"ז
מקורות להלכות צניעות
הרב דניאל קירש | י"ז סיון תשפ"ב

ג’ינס משופשף לבנים
הרב שלום אילוז | י"ז אב תשס"ז

הרה"ג יעקב אריאל
נשיא ישיבת ההסדר רמת-גן וארגון חותם. לשעבר רב העיר רמת גן ואב בית הדין לדיני ממונות.

גילוח במוצאי תשעה באב
כ"ט תמוז תשס"ב

חציצה בטבילה
כ"ב אב תשס"ב

ביטוח משלים
ב אב תשס"ב

למה אסור בשבת לעשות מלאכה?
ו אב תשס"ב
יעלה ויבא בערבית מוקדמת
הרב יוסף אפריון | א סיון תשע"ד
הדלקת נרות בראש חודש
הרב בנימין במברגר | ל סיון תשס"ט
יעלה ויבא בערבית מוקדמת
הרב יוסף אפריון | א סיון תשע"ד
תפילה ביחידות בראש חודש
הרב יוסף אפריון | כ"ו שבט תשע"ב

שימוש במחשב נייד לצורך לימוד בישיבה
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ט סיון תשפ"ב

שם זהה לכלה וחמותה
הרב נועם דביר מייזלס | ל סיון תשפ"ב
