- משפחה, ציבור וחברה
- מדינת וממשלת ישראל
גדר אחרי הרבים לרעות
שאלה
למה מתייחסים להחלטה הנוגדת את חוקי התורה כ"אחרי הרבים לרעות", מה גדרה של ההלכה הזאת? בנוסף, הרי בהרבה מן המקרים חלק מסויים של הפוסקים יכול להתיחס לכל הכרעה הלכתית כנוגדת את חוקי התורה, משום שהם משוכנעים בפסיקתם, ועפ"י הרוב הוכרע הפוך משיטתם?
תשובה
השאלה הבסיסית היא מהו טוב ומהו רע. והתורה קובעת לנו מה טוב ומה רע, כמו שכתוב: "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע". אם יבוא רוב ויחליט לבטל את חוקי התורה, הרי שהוא גורם רעה לכל עם-ישראל. וכך פסק הרמב"ם, שלמרות שיש מצוה מן התורה לשמוע בקול המלך, אם מלך ישראל יחליט שהוא מחוקק חוק נגד התורה, החוק בטל ודברי תורה קיימים, ואין לשמוע למלך זה. ולגבי מחלוקות בתורה עצמה, ניתנה רשות לחכמים לפרש את התורה על-פי המסורת, וכל חכם חייב להביא ראיות וסימוכין לדבריו מתוך התורה עצמה. וכאשר כל אחד מביא ראיה מהתורה עצמה לשיטתו, הרי שאין כאן בכלל מצב של "לרעות", שהרי הכל מתוך התורה ולא נגדה.

האם בשביל הגאולה חייבים מדינה דתית?
הרב דוד חי הכהן | כ"ג ניסן תשפ"א

מקור הלכתי לסמכות הממשלה
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו אדר ב' תשס"ה

היחס למדינת ישראל בתהליך הגאולה
הרב ש. יוסף וייצן | י"ח תמוז תשע"ח

חגיגות יום העצמאות
הרה"ג דוב ליאור | כ"ו אדר ב' תשס"ה

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

אורח מעדה אחרת
ל שבט תשס"ב

שמיעת מוזיקה אחר החורבן
ו אדר תשס"ב

כלי זכוכית/פלסטיק לבשר וחלב
ו אדר תשס"ב

לשמוע מגילה מאיש או מאישה?
ו אדר תשס"ב

ציור לשם הנאה בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ו תשרי תשע"ו

אתרוג שנפל ממנו הפיטם - כשרותו בחול המועד
הרב שמואל אריאל | ט"ז תשרי תשע"ו
יעלה ויבוא בערבית של חול המועד
הרב בנימין במברגר | כ"ג ניסן תשע"ב
ק"ש שעל המיטה בסוכות
הרב רואי מרגלית | ה מרחשון תשס"ה

ברכת הבנים בשבת יום טוב, בראש השנה וביום כיפורים
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד

ארבעת המינים בסוכות.
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד

אמירת מוסף היום בסדר הקרבנות
הרב יצחק בן יוסף | י"ז תשרי תשפ"ד
