- הלכה
- מגע ותערובת בין בשרי לחלבי
סיר שהונח בכיור בשרי
שאלה
ברצוני לדעת מה דין כלי (סיר במקרה הזה) חלבי שבישלו בו משהו פרווה אבל בטעות הניחו אותו בכיור הבשרי ( והיו שם כלים עם בשר...). כיצד אם בכלל ניתן להכשיר אותו ולשוב להשתמש בו והאם הוא ישוב להיות חלבי או יהפך להיות בשרי? (כמנהג הספרדים - אם יש הבדל)
תשובה
כלי חלבי שבישלו בו פרווה נשאר חלבי כשהיה. דבר קר אינו אוסר, לדוגמא, אם שמו בשר קר בכלי חלבי קר אין צריך להכשיר את הכלי והבשר מותר באכילה, לכן אם שמו את הסיר בכיור והוא לא היה חם בכדי שהיד סולדת בו (כ-45 מעלות) אין צורך להכשירו.
בדרך כלל לא שוטפים כלים במים רותחים ואין הכלים נאסרים אבל אם שפכו מים רותחים על שני הכלים יחד ויש בכלים הבשריים או בכיור שאריות בשר ממש יש להגעיל את הכלי. (שפתי כהן יורה דעה סימן צה סעיף קטן יז ועיין ילקוט יוסף איסור והיתר חלק ג סימן פט סעיף פ ובהערה)
באופן כללי, כלי שהוכשר על ידי הגעלה במים רותחים הינו פרווה ואפשר לעשותו חלבי או בשרי או להשאירו פרווה.

אפית עוגה פרוה בתבנית בשרית בתא חלבי
הרב יצחק בן יוסף | ד מרחשון תשפ"א

מאכל בשרי בתנור חלבי
הרב יצחק בן יוסף | ל אב תש"פ
עירוי חלב לתוך סיר בשרי
הרב בנימין במברגר | כ"ח ניסן תש"ע

כלי בשרי בחלב חם
רבנים שונים | כ"ד שבט תשס"ו
הרב בנימין במברגר
רב בישוב בית אל ומנהל בישיבת בני צבי.
שאלות שונות
י"ז אלול תשס"ה
עציץ פלסטיק בשבת
י"א אלול תשס"ה
לאכול מוצרים שנקנו בשבת
י"א אלול תשס"ה
הורדת מחיצה בשבת
י"ז אלול תשס"ה
ישיבת שבעה על אח מאבא
הרב בנימין במברגר | כ"ג טבת תשס"ח

תפילה בציבור לחולה בשפעת מדבקת
הרה"ג יעקב אריאל | ה שבט תשע"א

ברכה על הנר והבשמים כל אחד לעצמו
הרב שמואל אריאל | ה מרחשון תשע"ז

דינים שונים בשנת אבל
הרב עזריה אריאל | כ"ב סיון תשע"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג

תפילה ארוכה שמעקבת את הגבאי
הרב אליקים לבנון | ג שבט תשפ"ג
