שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • לוויה, קבורה ובית הקברות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
בשנים האחרונות מתבצעת שריפת גופות ע"י שני גופים ידועים. אחד מהם הוא "עלי שלכת". בפרסומי "עלי שלכת" לציבור, הם מסבירים ששריפת הגופות אינה נוגדת את ההלכה היהודית ומביאים לכך ראיות. וכן מביאים דעות של רבנים בעד קבורה בארון. למשל כתוב שם: "השריפה אינה מנוגדת ליהדות. פנינו לאחד מאבות בתי הדין הרבניים וקיבלנו תשובה חד משמעית שלא זו בלבד שהדבר אינו נוגד את היהדות, אלא אף שהיה זה הנוהג המקובל בתקופת המלכים". בחו"ל הבחירה בשריפה רווחת ומקובלת (גם בקרב היהודים), ועם השנים אף גדלים שיעורי הבחירה בדרך פרידה זו. היתרונות שהם מציגים לשריפת הגופות הן: פתיחת אפשרויות מגוונות יותר לקיום טקס הפרידה - פיזור האפר מעל הים/יבשה/מהאויר/במקום אחר משמעותי עבורו, קבורת האפר, אחסנת הכד בבית/בקולומבריום. יתרון הניידות - ניתן לקחת את כד האפר בקלות בין מקומות מגורים ואפילו ארצות, במיוחד כיום לאור הניידות הגדולה של האוכלוסיה. מהי דעת ההלכה בנושא?
תשובה
שרפה נוגדת את ההלכה! ומי שאמר בשם אב בי"ד שכאילו התיר את הדבר הוא שקרן! בתנ"ך מצינו ששרפו על המלכים את חפציהם האישיים אך לא את המלכים עצמם, חלילה. המפרש את התנ"ך אחרת הוא זייפן! הקבורה דומה לזריעה ומסמלת את הצמיחה המחודשת בתחיית המתים. השרפה מבטאת את קיצו המוחלט של האדם עם מותו ומצהירה בכך שאין כל המשכיות לחיי הרוח של הנפש האנושית. יש בכך גם אמירה למפרע על ערך החיים בכלל ועל תפקידו של הגוף ואין לך זלזול גדול מזה לאדם ולערכיו, כמובן אין לנו יכולת למנוע מבעלי תפיסת עולם הילניסטית זו לנהוג בגופם כאוות נפשם.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
ניווט מהיר
שאלות באתר ישיבה
  • הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
    הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
  • הרה"ג דוב ליאור
    הרה"ג דוב ליאור
  • הרב אליקים לבנון
    הרב אליקים לבנון
  • הרה"ג יעקב אריאל
    הרה"ג יעקב אריאל
  • הרב חיים שרייבר
    הרב חיים שרייבר
  • הרב יהודה אודסר
    הרב יהודה אודסר
  • הרב יצחק גרינבלט
    הרב יצחק גרינבלט
  • מכון התורה והארץ
    מכון התורה והארץ
  • הרב בנימין במברגר
    הרב בנימין במברגר
  • הרב ש. יוסף וייצן
    הרב ש. יוסף וייצן
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il