ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

בר מצווה בשבת זכור | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ג שבט תשס"ג

בר מצווה בשבת זכור


הרב דוד חי הכהן

שאלה:
בני בר המצווה צריך לעלות לתורה בשבת זכור. עכשיו רב בית הכנסת אומר שאסור להעלות בר מצווה בשבת זו. לא הבנתי בדיוק למה, הרי הילד כבר בר מצוה ומדוע לא יכול להוציא את הציבור? מה הפתרון לילד שכבר בתחיל ללמוד את הפרשה והוא נעלב ומאיים שאם לא יתנו לו לקרוא "זכור" הוא לא יעלה יותר לבר מצוה?

תשובה:
טעמו של הרב המונע את קריאת חתן הבר מצוה בשבת זכור הוא מפני שלדעת פוסקים רבים קריאת פרשת זכור המוציאה לידי חובה את הציבור היא מדין תורה. ונזכר בפוסקים כי מה שבר מצוה מוציא ידי חובה את הציבור הוא רק במצוות שחיובם מדרבנן, אולם כדי להוציא ידי חובה במצוות דאורייתא יש צורך להתפתחות גופנית ששיערו אותו בגיל הקרוב לשמונה עשרה. ולכן, פסק המשנ"ב שבר מצוה לא יתקע בשופר ביום ראש השנה בתקיעות העיקריות, וכן לא השתתף בלישת מצת מצוה לליל הסדר. ומה שנוגע למציאת דרך פתרון לילד שלמד את הפרשה והוא נפגע ממניעת קריאתו את פרשת זכור, אם ניתן להסביר שזוהי זכות גדולה לקרוא את כל התורה, ואם הוא קורא את כל הפרשה חוץ משלושה פסוקים אין זה פוגע בכבודו כלל וכלל. ואם לא יקבל את ההסבר אפשר לתת לו לקרוא גם את פרשת זכור ובתנאי שתיכף אחרי שיסיים יקרא שליח הציבור את שלושת הפסוקים שוב פעם ויתכוון את הציבור לידי חובתם. ואין בזה שום חסרון שכן כבר נהגו בקהילות רבות לעלות בפרשת זכור מי שקורא במבטא ספרדי, ואם יש תימנים בבית הכנסת עולה גם תימני וקורא לפי מסורת עדתו. וכן נהגו בישיבות האשכנזיות, לקרוא זכור במבטא אשכנזי וספרדי ואין פוצה פה. והאמת והשלום אהבו.

להרחבה בעניין גיל הוצאת ידי חובה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il