ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה בר ובת מצוה

בר מצווה בשבת זכור

הרב דוד חי הכהןג שבט תשס"ג
960
שאלה
בני בר המצווה צריך לעלות לתורה בשבת זכור. עכשיו רב בית הכנסת אומר שאסור להעלות בר מצווה בשבת זו. לא הבנתי בדיוק למה, הרי הילד כבר בר מצוה ומדוע לא יכול להוציא את הציבור? מה הפתרון לילד שכבר בתחיל ללמוד את הפרשה והוא נעלב ומאיים שאם לא יתנו לו לקרוא "זכור" הוא לא יעלה יותר לבר מצוה?
תשובה
טעמו של הרב המונע את קריאת חתן הבר מצוה בשבת זכור הוא מפני שלדעת פוסקים רבים קריאת פרשת זכור המוציאה לידי חובה את הציבור היא מדין תורה. ונזכר בפוסקים כי מה שבר מצוה מוציא ידי חובה את הציבור הוא רק במצוות שחיובם מדרבנן, אולם כדי להוציא ידי חובה במצוות דאורייתא יש צורך להתפתחות גופנית ששיערו אותו בגיל הקרוב לשמונה עשרה. ולכן, פסק המשנ"ב שבר מצוה לא יתקע בשופר ביום ראש השנה בתקיעות העיקריות, וכן לא השתתף בלישת מצת מצוה לליל הסדר. ומה שנוגע למציאת דרך פתרון לילד שלמד את הפרשה והוא נפגע ממניעת קריאתו את פרשת זכור, אם ניתן להסביר שזוהי זכות גדולה לקרוא את כל התורה, ואם הוא קורא את כל הפרשה חוץ משלושה פסוקים אין זה פוגע בכבודו כלל וכלל. ואם לא יקבל את ההסבר אפשר לתת לו לקרוא גם את פרשת זכור ובתנאי שתיכף אחרי שיסיים יקרא שליח הציבור את שלושת הפסוקים שוב פעם ויתכוון את הציבור לידי חובתם. ואין בזה שום חסרון שכן כבר נהגו בקהילות רבות לעלות בפרשת זכור מי שקורא במבטא ספרדי, ואם יש תימנים בבית הכנסת עולה גם תימני וקורא לפי מסורת עדתו. וכן נהגו בישיבות האשכנזיות, לקרוא זכור במבטא אשכנזי וספרדי ואין פוצה פה. והאמת והשלום אהבו. להרחבה בעניין גיל הוצאת ידי חובה.
עוד בנושא בר ובת מצוה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il