- משפחה, ציבור וחברה
- תנועות נוער
תנועת נוער מעורבת
שאלה
ראיתי שהרב כתב שדברי הרצי"ה בענין חברה מעורבת אינם הלכה אלא רק הדרכה. הרב אבינר בספרו חסד נעוריך (עמ’ 99-104) הביא ציטוטים מדברי הרצי"ה שמהם משמע שלדעתו זה איסור גמור ולא רק הדרכה בעלמא. אביא כמה ציטוטים:
1. "וכל השם של תנועה מעורבת הוא נורא ומזעזע. ומדוע לא לבנים לבד ולבנות לבד".
2. "לתנועה דתית מעורבת איני יודע שום צד היתר. אם בכדי לתרום לטובת המצב שם, צריך להתייעץ עם מבוגרים גדולי תורה ויראת ד’ טהורה באמת".
3. "על ערבוביא של בחורים ובחורות, כתבתי כמה פעמים שאין שום היתר. ובודאי יש למחות ולהתאמץ לתקן".
4. "על ערבוביה של בחורים ובחורות בגיל שנים מבוגר - אינני יודע היתר".
5. "שאלה: האם יש היתר לשלוח ילדים לפעילות מעורבת? תשובה: בחורים ובתולות יחד - איני יודע היתר לזה. שאלה: האם בתנועת נוער מעורבת, כמו עזרא ובני עקיבא, גדול החיוב או השלילה? תשובה: יש שם דברים טובים ויש גם צדדים שצריכים תיקון. האם מוכרח להיות דוקא באופן זה של ערבוב?!"
6. "איני מכיר שום היתר לעשות פעולות בערבוביא".
הרב אבינר כותב שם: "פעמים רבות, הן בכתב הן בע"פ, היה רבינו חוזר ואומר: איני מכיר היתר לערבוביא של בחורים ובחורות".
תשובה
שלום רב:
אני לא זכיתי לשמוע את מורנו הרב צבי יהודה זצ"ל אומר הדברים באופן ישיר. יתכן שהרב אבינר שמע והוא מדייק יותר בהבנת הדברים. אולם גם הציטוטים שהובאו הם רק אומרים שהבסיס הוא הלכתי מוחלט שעירבוביא אסורה. אולם מה בדיוק הכוונה בערבוביא האם יש לעשות שני סניפים נפרדים, באיזה מרחק יהיו הסניפים האם מרחק ראיה או מרחק אחר. האם יש איסור שבאותו חדר ישמעו הרצאה בנים ובנות או פרטים אחרים אינם מספיק מבוררים. כתנועה והדרכה יש להפריד בין בנים לבנות. אני רואה חלק משאר תלמידי מורנו הרב צבי יהודה שהם מדריכים בנושאים אלו הדרכות שמתחשבות במציאות השונות שאיתם אנו צריכים להתמודד והדברים אינם שחור לבן. כפי מה שאני מבין מורנו הרב צבי יהודה לא לקח על עצמו את העול להיות פוסק בפרטי הפרטים והוא בעיקר קבע את העקרונות באופן עקרוני. את הישום של העקרונות הוא סמך שתלמידיו ידעו לתרגם בדרך נכונה. גם בנושא זה בזכותו של מורנו הרב צבי יהודה ב"ה הציבור שלנו התקדם גם בנושא הצניעות והוא הולך ומתעלה בקודש. כיצד להדריך אותו? האם לקבל מידות חסידות של הפרדה באוטובוסים או הדרכות אחרות יש לשאול מורי הוראה שנכנסים לפרטי פרטים. בכל אופן הלהט להוסיף צניעות וטהרה זה מתוכנתם של ישראל ועל כך תבורך.

הדרכה בבי עקיבא
הרה"ג דוב ליאור |

הצגה מעורבת בשבת ארגון
הרה"ג דוב ליאור | י"ד מרחשון תשע"א

הרב התיר שחיה מעורבת בבגדים
הרה"ג דוב ליאור | י"ב כסלו תשס"ו
האם המצב בבני עקיבא אידיאלי?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ז תשרי תשפ"ב

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.

תבנית שנטרפה
כ"ב אייר תשס"ה

כיבוד הורים דאגניים
י סיון תשס"ה

תנועת נוער מעורבת או נפרדת?
ג סיון תשס"ה

מצאתי עט בכיתה שלי
י"ח כסלו תשס"ה
ברכה על פירות יבשים
הרב פרופ' נריה גוטל | י"ד שבט תשע"ט
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז

ברכה על נטיעת עצי פרי
מכון התורה והארץ | כ"ב אב תשס"ז

שהחיינו על פירות יבשים
הרה"ג דוב ליאור | ב אדר תשס"ט

האם תורה שבעל פה היא המשנה? - המשך
הרב שמואל אריאל | י"ד שבט תשפ"ג

קריטריונים לברכת שהחיינו על פרי חדש
הרב נועם דביר מייזלס | ט"ו שבט תשפ"ג
