- הלכה
- נוסח והגייה
קדשים או קודשים
שאלה
ישנם מקומות בהם המלה "קדשים" מופיעה עם קמץ ומתג מתחת לאות ק’ (כאשר ביטוי זה נזכר בהקשר לקורבנות). הבנתי כי לספרדים יש אכן לקרוא זאת כקמץ גדול. השאלה היא כיצד על האשכנזים לקרוא מלה זו (האם כקמץ גדול בגלל המתג או כקמץ קטן)?
תשובה
אותה שאלה יש לגבי המלים טהרה, צהרים, והתשובה היא שגם לפי האשכנזים צריך לקרוא כקמץ גדול כך שמעתי מד"ר לדקדוק מר יצחק ששר שהוא גם בעל קורא מצוין, אך אין למחות ביד אשכנזים שקוראים כקמץ קטן כי יש גם דעה כזו.
יסוד המחלוקת הוא כאשר מתנגש כלל המתג הפותח את ההברה ומחייב תנועה גדולה, לבין הכלל שצליל ההברה שלפני החטף יהיה שוה לצליל החטף ומחייב תנועה קטנה (קמץ קטן).
הרב רואי מרגלית
תפילות - בקול או בלב?
כולל הלכה בית אל | ד כסלו תש"פ

חזרה לנוסח אבות
הרב שלום אילוז | י"ט טבת תש"ע

תפילה בארמית בימינו
הרב ש. יוסף וייצן | י"ג אלול תשס"ח

תפילה בנוסח ארץ ישראל
הרה"ג דוב ליאור | ח מרחשון תשס"ו
הרב רואי מרגלית
ראש כולל הלכה בישיבת בית אל.
מה מותר לעשות בשעת קדיש
י"ז אדר א' תשס"ג
אוכל שחייב ביעור לפסח
י"א ניסן תשס"ב
הציציות צריכות להיות בצבע הבגד?
י"א אדר א' תשס"ג
הנחת אבן על הקבר
ט סיון תשס"ב

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
קידוש והבדלה על תה או קפה
כולל הלכה בית אל | י"ד אב תשע"ה

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

דיבור אחרי קריאת שמע שעל המיטה
הרב עזריה אריאל | כ"ו מרחשון תשע"ד
האם משחת ידיים נחשבת חציצה לנטילת ידיים?
כולל הלכה בית אל | ד שבט תשפ"ג
