- הלכה
- זקן ופיאות
האר"י חולק על הירושלמי?
שאלה
האר"י אומר שאין לנגוע בזקן כלל, בניגוד לתלמוד הירושלמי. כפי שרואים בציטוט הבא: "אי זו אומה כאומה הזאת! בנוהג שבעולם, אדם יודע שיש לו דין, לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו, שאינו יודע היאך דינו יוצא. אבל ישראל אינן כן, אלא לובשים לבנים ומתעטפין לבנים ומגלחים זקנם ואוכלין ושותין ושמחים [בראש השנה], יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים" (ירוש’ ר"ה פ"א ה"ג).
האם האר"י חולק על מנהג עם ישראל מימי קדם שהיו מסדרים את הזקן לכבוד אירועים משמחים?
תשובה
חלילה! האר"י הקדוש אינו חולק בשום אופן על חז"ל! האר"י לא כתב איסור בדבר אלא הנהגה רוחנית טובה. מי שהוא בדרגה מתאימה אשריו שהוא מחמיר, אולם הירושלמי (ועוד מקורות רבים) דיבר על עיקר הדין שאומר שכל עוד האדם אינו משחית את זקנו בתער באופן שאסור, וכן משאיר את פאותיו - מותר בסידור זקנו.
הרב שמואל הולשטיין
הרב שמואל הולשטיין

האם ספרדי יכול לגדל פיאות?
הרב דוד חי הכהן | כ"ט ניסן תשפ"א

רוחב פאות הראש
הרה"ג יעקב אריאל | א ניסן תשס"ד
למה זקן כן - והראש לא
הרב בנימין במברגר | י"ז אייר תשע"ח

תספורת בפאות הראש במכונה 3 מ"מ
הרב נועם דביר מייזלס | כ מרחשון תש"פ

הרב שמואל הולשטיין
ראש הגרעין התורני בהוד השרון וראש ישיבת בני צבי

אכילת בשר עד תקופת נח
כ"ו אלול תשס"ז

הפרשת חלה בזמן איסור
כ אלול תשס"ז

שימוש בכלי פלסטיק עם ספק
כ אלול תשס"ז

תפילת מנחה בערב שבת
כ"ו אלול תשס"ז

מה מברכים על ברקים ורעמים
הרב יצחק בן יוסף | י מרחשון תשע"ג

ברכה על אכילת אתרוג
הרה"ג דוב ליאור | ל תשרי תשע"א
מתי אומרים תיקון חצות ןלאה
הרב חגי לרר | י"ח מרחשון תש"פ
עד מתי קידוש לבנה?
הרב אליעזר מלמד | א כסלו תשס"ז
כשרות
הרבנות הראשית לישראל | ט"ו שבט תשפ"ג

שלושת השבועות - לא לעלות החומה
הרה"ג יעקב אריאל | ט"ו שבט תשפ"ג
