- משפחה, ציבור וחברה
- מצוות פריה ורביה
שאלה
אשתי ואני בני שישים, ויש לנו ברוך ה’ שמונה בנים. אשתי כבר הגיע כמובן לגיל שאינה יכולה ללדת עוד, ומכיוון שאין לי בת, לא קיימתי את מצוות פרו ורבו. דבר זה מטריד אותי מאוד, ומעלה בראשי שאלות שמציקות לי ופוגמות בשמחה שיש לי במשפחתי ובהכרת התודה שלי לה’ על הבנים שנולדו לי.
1. אדם יכול להשתדל להתחתן וללדת ילדים רבים, אבל אין לו שום השפעה על מין הילדים שיוולדו לו. איך יכולה להיות מצווה שאין לאדם אפשרות לפעול במשהו על מנת לקיימה?
2. למה על מנת לקיים מצוות פרו ורבו יש להוליד בן ובת, הרי האח והאחות אינם יכולים להנשא זה לזו ולהקים דור חדש, אלא כל אחד מהם זקוק לבן ולבת של שכנו כדי להנשא וללדת עוד דור. אם כן, מה ההבדל, מבחינת המשכיות העם, אם יש לי בן ובת ולשכני בן ובת או שלי יש שתי בנות ולשכני שני בנים?
3. על מנת לגרום לריבוי העם לא מספיק שני ילדים בכל משפחה (כי תמיד אחוז מסויים נפטרים צעירים או לא מתחתנים), אלא צריך ממוצע של קצת יותר משניים וחצי למשפחה. למה המצווה היא על בן ובת ולא על שלושה ילדים (כמובן אי אפשר ללדת חצי ילד)?
4. מצוות פרו ורבו ניתנה לגבר ולא לאשה. איך יכול להיות שכדי לקיים מצווה אדם צריך לבקש מזולתו (מאשתו) לסבול ולסכן את חייה (כי עד ימינו הלידה כרוכה בסבל ובסכנת חיים)? האם אין בכך אגואיזם, שהיא צריכה לסבול על מנת שאני אזכה במצווה? (אני מדבר באופן תיאורטי על מקרה שאשה שילדה חמישה או שישה ילדים, אבל רק בנים או רק בנות, ואומרת שאין לה כוח ללדת עוד. למזלי במקרה שלי אשתי רצתה ללדת עוד, עד שהלידות נפסקו באופן טבעי עם הגיל).
5. אולי בעתיד הרפואה תמצא דרך לקבוע את מין העובר מראש. אומרים שדבר זה לא רחוק כל כך מן המציאות. האם במקרה כזה יהיה מותר לקבוע את המין של הילד השני על ידי הרפואה, כדי לקיים את המצווה כמה שיותר מהר, ואולי השאלה צריכה להיות לא האם זה יהיה מותר, אלא האם זו תהיה מצווה לקבוע את המין של הילד השני, כדי להבטיח את קיום המצווה?
5. מצוות "פרו ורבו" היא מדאורייתא. בעבר, במקרה כמו שלי, שאני עדיין יכול להוליד אבל אשתי כבר לא יכולה ללדת, הייתי יכול לקחת אשה שנייה ולהמשיך לנסות לקיים את המצווה. (לא שהייתי רוצה בזה חס וחלילה). איסור אישה שנייה הוא מדרבנן. איך זה יכול להיות שאיסור מדרבנן מבטל מצווה מדאורייתא?
אני מבקש את סליחתו של הרב על שדחסתי שאלות רבות, אלא שבזמן האחרון במקום לשמוח ולהודות לה’ על מה שיש לי, אני עצוב מכך שלמרות שהשתדלתי וגדלתי משפחה "ברוכת ילדים" לא קיימתי את המצווה, ואיני יכול להפטר משאלות אלה שממש מנקרות במוחי.
תשובה
שלום וברכה,
כבודו שואל הרבה שאלות טובות ואשתדל לענות עליהם.
1. יש מחלוקת מפורסמת בין בית הלל לבין בית שמאי אם אדם חייב ללדת בן ובת או שני ילדים, למרות שלרוב פוסקים כבית הלל כאן הפוסקים מביאים מהזוהר שההלכה כבית שמאי ומי שיש לו שני ילדים או יותר קיים מצוה.
2. הרעיון של בן ובת הוא כדי שיהיה איזון בין המינים בתוך העם ולכן יש דעה שדי בבנים או בבנות כיון שלכל משפחה שיש רק בנים יש משפחה אחרת שיש רק בנות.
3. אכן יש מצוות אחרות חוץ מפרו ורבו, יש מצוה לשבת יצרה ומצות לערב אל תנח ידך שמחייבות ריבוי ילדים מעל המינימום של 2 ילדים.
4. אכן יש דיעות שגם אשה חייבת במצות פרו ורבו, אבל למי שסובר שהיא לא חייבת יש ב' תשובות לשאלתך, האור שמח מסביר שאכן הסיבה שאשה פטורה היא כיון שהתורה לא יכולה לחייב אדם לבצע משהו שיכול לסכן אותו, כפי שאמרת. יש תשובה מענינת בחת"ם סופר שכל זה מדובר בזמן שבעל היה יכול לישא שתי נשים ואז כל אחת יכולה לומר שהשניה תתעבר, אבל היום שאסור לקחת אשה שניה על אשתו גם הבעל והאשה נכנסים ביחד לחיוב זה והיא חייבת גם כמוהו.
5. כיון שיש שאלה אם מקיימים מצות פרו ורבו על ידי טיפולי פוריות כיון שזה לא כדרך כל הארץ לא נראה סביר לחייב אדם לעבור טיפולים כדי לקבוע בן ובת. יש היתר להשתדל אבל אין חיוב.
6. כפי שאמרנו אתה קיימת מצות פרו ורבו כפי כוחותך אין עוד חיוב וודאי עסקת בפריה ורביה לכל הדיעות.
שתראה ברכה גדולה בכל ילדך ומבני בנים הרי הם כבנים.
כל טוב