- תורה, מחשבה ומוסר
- מידות ותיקונן
הגדרת תאוות אכילה
שאלה
כיצד ניתן להגדיר מהי תאוות אכילה, והרי קדש עצמך במותר לך מבואר ומפורש בפנים רבות, אם כן, מהי ההגדרה לתאווה זו על מנת שיהיה קל לזהותה ולהתמודד איתה?
תשובה
תאווה היא עיסוק בדבר לשם עצמו, כלומר, לצורך ההנאה ממנו בלבד, ולא לצרכים אחרים. לדוגמה: תאוות האדם לכסף, שביסודה היא תאוות אסיפת הרכוש. אין כל רע באדם האוסף כסף או רכוש לצורך תקנת חייו וצרכיו. אולם כאשר העושר ואיסוף הנכסים הופך להיות מטרה לעצמו, והאדם שוקע ברדיפה אחר הממון, גם אם אינו זקוק לו, רק כדי שיהיה ברשותו, הרי שכאן הוא פועל מכוח תאוותו.
כך הדבר גם בעניין האכילה. עיקר הכוונה היא שהאדם יאכל כדי לשמור על בריאותו ויצבור כוח לעבוד את ה' ולעשות מעשים בונים ויוצרים, ולא שהאכילה תהפוך להיות מטרה לעצמה.
מכל מקום, מותר לאדם לאכול ואין הוא צריך לדקדק על כל כפית של אוכל שהוא מכניס לפיו אם הוא מכון בה לשם שמים, אלא אם כן הוא במדרגה המתאימה להנהגה זו, שהיא מדרגת יחידים. והעיקר לא להגרר אחר רצון לאכול עד שהוא ישלוט באדם, אלא צריך שהאדם ישלוט בו.

התגברות על קנאה
הרב ש. יוסף וייצן | י סיון תשע"ב
האם מותר לכעוס כשמתווכחים?
הרב חגי לרר | ו אדר א' תשפ"ב
מה לעשות כשנעלבים?
הרב יעקב כהן | א מרחשון תש"ע

האם לומדים גם מטעויות של אנשים?
הרב דוד חי הכהן | כ כסלו תשפ"ב
הרב אוריאל טויטו
מרצה במכללת אורות, מלמד בישיבות בית-אל ובני צבי.
ביקורת המקרא
ל סיון תשס"ח
טעויות של חכמי ישראל
י תמוז תשס"ח
נסיון בלתי אפשרי , היתכן ?
ל סיון תשס"ח
תפילת ערבים ונוצרים
י תמוז תשס"ח
ארבעת המינים
הרבנות הראשית לישראל | י"ד תשרי תשע"ה
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז
מה מבדילים
הרב בנימין במברגר | י"ח ניסן תשס"ט
גילוח בחול המועד
הרב אליעזר מלמד | כ"ג ניסן תשס"ז

אכילת קבע מחוץ לסוכה כדרכו בחול
הרה"ג יעקב אריאל | י"ג תשרי תשפ"ד

שימוש בבינה מלאכותית יוצרת לפסיקה
הרה"ג יעקב אריאל | י"ג תשרי תשפ"ד
