- תורה, מחשבה ומוסר
- עקרונות בקיום מצוות
345
שאלה
מדוע בימינו אין סמכות הלכתית לחכמים לבטל גזרות חז"ל אשר פג טעמן, למשל יו"ט שני של ר"ה (הרי בימינו לא נעשה קידוש החודש ע"י ראיה אלא ע"פ הלוח)? האם ישנם דברים שכן יכולים להשתנות עם השנויים המחשבתיים והטכנולוגיים בדורות האחרונים?
תשובה
כשיחזור ביה"ד הגדול למקומו יחזרו לקדש עפ"י הראיה ושוב עלול להיווצר מצב בו ינהגו שני ימים. אם ביה"ד הגדול לכשיקום ישתכנע שאין יותר מקום לחוש לתקלה בסמכותו לבטל את היום השני.
פתחי כל ספר הלכה ותראי עד כמה הפוסקים מודעים לשינויים הטכנולוגייים וכיצד הם מיישמים את עקרונות ההלכה בתנאים המתחדשים. אין כמעט תשובה שאינה מתמודדת עם נושא זה. עקרונות ההלכה הם מוחלטים, המציאות היא זו שמשתנית. "הלכה" כשמה כן היא - היא הולכת כל הזמן עם המציאות המשתנית ומתיישמת בה.

מהי העבירה הכי חמורה?
הרב עזריה אריאל | י כסלו תשע"ה

אמירת ויהי נועם לפני תפילה וקיום מצוות
הרב מיכאל יומטוביאן | ו טבת תשע"ח

שכר חומרי על מצוות
הרב ש. יוסף וייצן | ד טבת תש"ע

כיצד אפשר לקיים מצוות בלי הרצון לשכר?
הרב אלישיב קפקה | ה אדר א' תשפ"ב

שירים בסיום מסכת בספירת העומר
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה
כשרות
הרבנות הראשית לישראל | ב אייר תשפ"ה
חרדות ממלחמה ובטחון בה’ - מסתדר?
הרב יצחק גרינבלט | א אייר תשפ"ה
