- הלכה
- מים אחרונים וזימון
מים אחרונים לאשכנזים
שאלה
מה דין חיוב מים אחרונים בימינו לפי האשכנזים?
תשובה
חכמים תקנו ליטול מים אחרונים מפני שהיו רגילים להשתמש במלח סדומית, והיה בכך סכנה לעיניים. ואחר שפסקו להשתמש במלח סדומית המסוכן, נחלקו הראשונים האם בטלה התקנה. יש אומרים שלא בטלה התקנה, ואף יש לה עוד טעמים מלבד המלח סדומית, ויש אומרים שבטלה התקנה. ובשו"ע או"ח קפא, כתב דיני מים אחרונים, ופתח בדעה שהם חובה, ובסעיף י' הזכיר שיש שאינם נוהגים בזה. משמע שפוסק שצריך ליטול. אמנם למקילים יש על מה לסמוך, מפני שהוא דין דרבנן, ובספק דרבנן הלכה כמיקל. ויש רבנים שנוהגים להקל. ומכל מקום לכתחילה טוב להחמיר, וכ"כ במ"ב קפא, כב. אמנם טוב שלא לקבל זאת כמנהג מחייב, שאז יש בכך נדר.

האם קטן מצטרף לזימון
הרב נועם דביר מייזלס | כ"א אייר תש"פ

סדר הכיבודים בזימון
הרב יצחק בן יוסף | ט"ז אדר תשפ"א

רשות מאמא לזמן בסעודה
הרה"ג יעקב אריאל | ד תמוז תשס"ד

נוסח זימון נשים
רבנים שונים | ט סיון תשס"ו
הרב אליעזר מלמד
ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב. מחבר סדרת ספרי "פניני הלכה".
חטא בשגגה
י"ז שבט תשס"ב
הנפת הזרת על ספר תורה
ט"ו שבט תשס"ב
פירות הכלאת עצים
י"ז שבט תשס"ב
כיסוי ראש לנשים
כ"ד שבט תשס"ב
למה צמים ביום כיפור?
הרב חגי לרר | כ"ט תשרי תשפ"א

קרי לילה בכיפור
הרב יצחק בן יוסף | ו תשרי תשע"ד

קרי לילה בכיפור
הרב יצחק בן יוסף | ו תשרי תשע"ד

רכיבה על אופניים ביום הכיפורים
הרב שמואל הולשטיין | ז תשרי תשס"ט
לגימת שמן ויריקתו ביום כיפורים
הרב יואב חנניה אוקנין | י"א תשרי תשפ"ד

בליעת זבוב
הרב נועם דביר מייזלס | י"א תשרי תשפ"ד
