שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • צבא ולימוד תורה

הראי"ה וצבא

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"ג תשרי תשס"ד
שאלה
ראיתי שהרב קוק כותב באגרת תת"י שאפילו ממלחמת מצווה משוחררים בני הישיבות, (הרב נויגרשל מביא זאת בתור אחד מטיעוניו) גם שמעתי שיש בהבנת אגרת זו מחלוקת אבל לי ההתנגדות של הרב קוק נראת ברורה איך אפשר להסביר את אותה אגרת אחרת? (אע"פ שהאגרת נכתבה לגבי מלחמות אנגליה בגוף האגרת הרב קוק מדבר במפורש לגבי מלחמת מצווה) ועוד שאלה, כבוד הרב ודאי יודע את הרמב"ם בסוף הלכות שמיטה ויובל שמי שתורתו אומנותו פטור מצבא כלומר בני ישיבות פטורים. איך מסתדר רמב"ם מפורש זה עם הבנתנו ברמב"ם (לא ראיתי שזה כתוב במפורש) שגם ת"ח חייבים בשירות צבאי ?
תשובה
על שאלתך כבר השיב מו"ר הרב צבי יהודה זצ"ל בספר לנתיבות ישראל במאמר "למצות הארץ" בהערות שם. ומי לנו מוסמך יותר לפרש את דברי "הרב" אביו יותר ממנו ע"ש ותמצא את מבוקשך. ולשאלה השניה ברמב"ם אין התיחסות למלחמת מצווה ואי אפשר ללמוד מדבריו האם תלמידי חכמים פטורים משרות בצבא או חייבים.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il