שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • מכיתה א' עד י"ב

הליגטימיות של ישיבות תיכוניות

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

כ"ג תשרי תשס"ד
שאלה
איזה ביסוס יש לשיטת "הישיבות התיכוניות" שרווחת בציבור שלנו בתור דבר נורמלי ורגיל? במשך שנים היו אבותינו בגולה לומדים אך ורק תורה. האם שיבת ציון היא שגרמה לכך? לא היה זה מן הראוי שבארץ הקדושה נמשיך ללמוד רק תורה? גם הרב קוק כותב שמישיבה שלומדים בה לימודי חול לא יוצאים גדולים בתורה! החרדים עולים עלינו בלימוד התורה בכמה דרגות מכיוון שבישיבות שלהם הבחורים לומדים רק תורה! איך אפשר להתחיל ללמוד בגיל 18 בלי בסיס בשנים הקודמות?! מה גם שאדם מחויב בלימוד תורה מגיל 13 לא 18. האם לא כדאי שהרבנים הציונים יובילו שינוי מהפכני בציבור שלנו ובראשו עידוד פתיחת ישיבות קטנות (בנתיים יש 4)?
תשובה
הגאון מוילנא אמר מי שחסר לו יד אחת בחכמות העולם חסרות לו עשר ידות בחכמת התורה. הגאון מוילנא למד בעצמו את כל שאר החכמות. אלא שצריך לדעת לשמור על מינון נכון ביחס הלימוד בין הקודש לבין החול ואני מצדד לצמצם את לימודי החול בישיבות התכוניות ולהרבות בלימודי הקודש. והעיקר שהכל יהיה לשם שמים. תלמידים שלמדו שישיבות תכוניות וממשיכים ללמוד בישיבות גבוהות נעשים גדולי תורה ולימודי החול שלמדו מסייעים להם בלימוד התורה והם לא נופלים מתלמידי חכמים שלא למדו לימודי חול אלא עולים עליהם כך אומר הגאון מוילנא. ויעידו על כך גם תלמידי חכמים שהלכו אחר הישיבה התכונית לישיבות חרדיות שלימודי החול שלמדו מסיעים להם בלימוד התורה אכן כאמור מקודם יש לצמצם את למודי החול בישיבות התכוניות ולהרבות בלימודי הקודש. ואם לומדים במינון נכון והקודש הוא העיקר אזי יש מקום גם למקצת לימודי חול. לשיעורו של הרב בנושא לחץ כאן. לתשובת הרב יעקב אריאל. עוד בנושא מהרב אליעזר מלמד.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il